2015 Museum Nordsjællands årbog

“Alle tiders Nordsjælland” er titlen på Museum Nordsjællands første årbog.

Information om køb findes på Køb bøger siden. Du kan læse eller downloade alle årbogens artikler nederst på siden.

Årbogen handler om livet fra de ældste tider til i dag, og giver gennem sine 18 artikler eksempler på begivenheder og hændelser fra senistidens jægere til dagens fiskere i Gilleleje.

Mellem disse to tidsmæssige yderpunkter ligger en række nedslag i lokalhistorien, hvor langt de fleste kan finde noget af interesse. Samlet giver bogen et indtryk af den kulturhistoriske mangfoldighed, der kendetegner Nordsjælland.

Forfatterne vil gerne delagtiggøre læserne i denne skat af historisk stof, der også kan beskrives med årbogens titel “Alle tiders Nordsjælland”, som en hyldest til det område museets medarbejdere beskæftiger sig med i det daglige.

Omtale af årbogen i Frederiksborg Amts Avis d. 02.12.2015.

Årbogens indhold:

Artiklerne kan læses ved at klikke på titlen.

En kongelig oldgransker – Frederik VII, Rokkestenen og Kongedyssen’ af Pernille Pantmann.
Baggrunden for det moderne Hørsholm – et nordsjællandsk lokalsamfund‘ af Hans Jørgen Winther Jensen
Senistidens jægere i Nordøstsjælland af Claudio Casati
Dengang Kirstine Jep Brenders endte sine dage på bålet i Søborg‘ af Susan Johnsen
En svær begyndelse – om vejen til kvindernes stemmeret i 1915‘ af Søren Frandsen