2016 Museum Nordsjællands årbog

Alle tiders Nordsjælland

2016 udgaven af Museum Nordsjællands årbog ”Alle tiders Nordsjælland” kommer rundt i de fleste af Nordsjællands egne med 13 artikler, der tilsammen strækker sig fra en fjern fortid i bronzealderen og frem til i dag.

Artiklerne afspejler, at vi på Museum Nordsjælland arbejder med kulturhistorie i bred forstand – fra de ældste tider, hvor mennesket første gang betrådte landsdelen, til gårsdagens begivenheder.

Information om køb findes på Køb bøger siden. Du kan læse eller downloade alle årbogens artikler nederst på siden.

Hillerød før og nu

Årbogen åbner med en fortælling om tilblivelsen af Hillerøds bygninger og kvarterer, sådan som vi kender dem i dag, og om de toneangivende arkitekter og bygherrer, der var med til at forme byen. Med sine mange fine fotografier indbyder artiklen til at gå på opdagelse i Hillerød By.

Arkæologiske fund

Museets arkæologer har travlt i disse år, og årbogen skildrer nogle af de nyeste udgravninger og fund. Årbogen beretter bl.a. om kostbare guldsmykker, som blev fundet på en mark ved Helsinge, og om en møntskat fra Tibirke, der stammer fra brydningstiden mellem vikingetiden og middelalderen.

De arkæologiske udgravninger forud for anlægsarbejderne resulterer i mange fund, der giver os ny viden om egnens oldtid og middelalder – det kan være strukturer som bopladser, landsbyer og offerområder eller sjældne genstande. En af årbogens artikler fortæller om sådan en ekstraordinær genstand: en økse af hjortetak, der sidste år blev fundet blandt affaldet på en bronzealderboplads. Det særlige ved øksen er, at dens overflade er dekoreret med hundredvis af små cirkler, som stadig indeholder rester af farvestof – efter 3000 års ophold i jorden!

Tre af årbogens arkæologiske artikler har detektorfund som udgangspunkt, og de er gode eksempler på, hvor vigtigt et arbejdsredskab metaldetektoren er blevet for dansk arkæologi. Det skyldes især det tætte og tillidsfulde samarbejde mellem museerne og de amatørarkæologer, der bruger en stor del af deres fritid på at gennemsøge pløjemarkerne for mønter, smykker, redskaber og andre metalsager, der via lokalmuseerne bliver indleveret til Nationalmuseet som ”danefæ”.

Arkæologerne har også været i jorden ved Fredensborg Slot, hvor et nyt staudebed viste sig at rumme resterne af et stort fasanhus fra 1700-tallet. Vi kommer også rundt i haven til det nedrevne Hirschholm Slot, hvor Det store Havehus, som hørte til slottet, bliver sat under lup.

Æbelholt Klosterhave og Hørsholm Sygehus

Et af årbogens temaer handler om sygdomsbekæmpelse: En artikel om Æbelholt Klosterhave belyser den medicinske behandling i middelalderen, mens en artikel om Hørsholm Sygehus indrammer det lokale sygehusvæsens udvikling fra 1700-tallet frem til lukningen af sygehuset for fem år siden.

Oktober 1943

At lokalhistorie kan belyse emner, der er højaktuelle i dag, kan man også læse i den medrivende artikel om de kaotiske oktoberdage i Gilleleje 1943. Her hjalp nogle af byens borgere hundredvis af jøder, som var på flugt fra Gestapo, Nazitysklands politi, i sikkerhed i Sverige. Men ikke alle nåede med fiskerbådene over sundet: Omkring 60 jøder, som man skjulte på kirkeloftet, blev afsløret og sendt i koncentrationslejr. Blev jøderne på kirkeloftet angivet?

Årbogens indhold:

Artiklerne kan læses ved at klikke på titlen.

De formede byen – Hillerøds blomstringstid af Susan Monica Johnsen
Holløse-skatten – 42 mønter fra en brydningstid‘ af Kjartan Langsted og Jens Christian Moesgaard
Fasaner i Fredensborg Slotshave af Jakob Schlein Andersen
Det store Havehus ved Hirschholm Slot af Lisbet Hein