Undervisningsemner

Oversigt over undervisningsforløb

Museum Nordsjælland underviser i en række forskellige emner, som du kan se på listen nedenfor. Vi er altid meget interesserede i at høre hvad vores brugere – skoler og ungdomsuddannelser – har brug for. Har du forslag til et nyt emne eller undervisningstilbud, er du velkommen til at kontakte os.

Mette Palm er ansvarlig for emner indenfor forhistorien og arkæologi. Ingeborg Philipsen er ansvarlig for emner indenfor nyere tids historie – dvs. fra middelalder og indtil nu.

Tilmelding til de enkelte undervisningsforløb sker direkte til underviseren. Bynavnet, i parentesen ved siden af titlen på undervisningstilbuddet, angiver hvor undervisningen finder sted.

Oldtid, middelalder og arkæologi

Stenalderjægerne fra Nivå (Hørsholm) især 3.-6. kl. 

Fra jæger til bonde i stenalderen (Hillerød) 3.-4. kl.

Jæger eller bonde? (Hillerød) 5.-6. kl.

Brud eller kontinuitet? – et spørgsmål om tolkning (Hillerød) 7.-9. kl.

Besøg en arkæologisk udgravning (3.-10.kl. + ungdomsuddannelser)

Lokalhistorie

Dagligliv i 1800-tallet blandt fiskere og godtfolk (Gilleleje) især 0.-3. kl.

Gilleleje oktober 1943 – de danske jøders flugt til Sverige 6.-9. kl.

Barn i Hillerød før og nu (Hillerød) 1.-5. kl.

Slottet der forsvandt (Hørsholm) 3.-6. kl.

Besættelse og befrielse i Hørsholm (Hørsholm) 6.-9. kl.

Skolegang og børneliv

En skoledag for 100 år siden (Hillerød) 0.-6. kl.

En skoledag for 100 år siden (Gilleleje) 0.-6. kl.

Besættelsestid

Besættelse og befrielse i Hørsholm 6.-9. kl.

Gilleleje oktober 1943 – de danske jøders flugt til Sverige 6.-9. kl.

Enevælde og oplysningstid

Enevælde og oplysningstid med udgangspunkt i Hirschholm Slot (Hørsholm) 7.-9. kl.

  1. Hirschholm Slot og enevælde – storhed og fald (Hørsholm) 7.-9. kl.
  2. Struensee på Hirschholm Slot – helt eller skurk? (Hørsholm) 7.-9. kl.
  3. Ytringsfrihed – fra Struensee 1770 til SoMe-censur i 2021 (7.-9. kl.)

Skibsfart, fiskeri og fiskerlejer

Nakkehoved Fyr (Gilleleje) især 4.-10. kl.

Dagligliv i 1800-tallet blandt fiskere og godtfolk (Gilleleje) 0.-3. kl.

Traditioner

Juleakademi på Hillerød Bymuseum (0. – 4. kl.)

Kildekritik og historiebevidsthed

Kildekritik og historiebevidsthed indgår som et vigtigt element i de fleste undervisningstilbud fra Skoletjenesten. Nedenstående forløb handler specifikt om kildekritik og historiebevidsthed.

Fra jæger til bonde i stenalderen (Hillerød) 3.-4. kl.

Jæger eller bonde? (Hillerød) 5.-6. kl.

Brud eller kontinuitet? – et spørgsmål om tolkning (Hillerød) 7.-9. kl.

Opgaver hjemme i klassen

(Nogle kan bruges selvstændigt, andre er optakt til et forløb på museet)

Dyr og planter i jægerstenalderen (3.-4. kl.)

Projektopgave