Fyrhistorisk Museum på Nakkehoved Fyr

Inden satellitter og GPS var det farligt at sejle på havet: søkortene var mangelfulde, positionen kunne kun aflæses ud fra solen og stjernerne – hvis vejret tillod det – og kom man for nær kysten kunne skibet gå ned med mand og mus.

De mange sejlskibe, som sejlede rundt om Skagen og ned gennem Kattegat mod Øresund og Østersøen, havde i mange år kun tre danske fyr til vise vej i mørke og dårligt vejr. Det var derfor en stor hjælp, da man kunne indvi de to fyr på Nakkehoved i 1772.

Fyrene var hhv. 9 og 7,5 m høje med åbne kulbål i en jernkurv på toppen. I årene der kom, blev der eksperimenteret med nye lyskilder og fyrene blev bygget om, for at sikre bedre lys og nemmere betjening. I dag er Nakkehoved Fyr (Vestre fyr) stadig i brug og med sin højde på 21 m kan det ses 46 km væk. Fyret er ikke længere bemandet og er i dag indrettet til Fyrhistorisk Museum. Østre Fyr er renoveret som lukket kulfyr år 1800 og er en del af Fyrhistorisk Museum.

Indhold

Rundvisning på Fyrhistorisk Museum på Nakkehoved Fyr. Udstillingen fortæller den danske – og den lokale – fyrhistorie fra Frederik 2. oprettede Det Kongelige Danske Fyrvæsen i 1560 og byggede de første tre brændefyrede fyr til dagens moderne og energieffektive fyr. De tre små udstillinger i fyret viser forskellige sider af Nakkehoved Fyrs historie og et besøg i lanternehuset på toppen af fyret viser, hvordan de store linser og maskinrummet ser ud.

Rundvisningen kan tilpasses, alt efter hvad formålet med besøget er. I kan høre om fyrhistorie, arkitektur og lokalhistorie, lidt om optik, linser og lysets brydning, om fyrets opgaver for DMI og om Kullen, som ses tydeligt fra Nakkehoved.

Klassetrin: 0.-10. klasse, men især mellemtrin og udskoling

Sted: Nakkehoved Fyr, Fyrvejen 25A, 3250 Gilleleje

Tidspunkt: hverdage efter aftale

Varighed: ca. 1-1½ time efter aftale

Tilmelding til: Bente Nissen på 6181 5801 eller ben@museumns.dk

Praktisk: Vejret kan give begrænsninger i rundvisningen. Der er plads til max. 10 besøgende af gangen i fyrtårnet, så rundvisningen bliver i hold. Af hensyn til sikkerheden skal der minimum følge tre voksne med hver klasse. Dette aftales nærmere med Bente.

Der er desværre ikke adgang for kørestolsbrugere pga. trapper. Der er ikke mulighed for at spise frokost indendørs, men der er en græsplæne og bænke udenfor.

Tips: Man kan komme ned på stranden via en trappe ved fyret. Fra fyret kan man gå til Gilleleje langs stranden eller på klinten langs Fyrstien. Afstanden er ca. 2 km.

Fyrhistorisk Museum, Nakkehoved Fyr, Museum Nordsjælland. Undervisning, Fabers mindestue

I Fabers Mindestue kan elever få indtryk af hvordan en fyrmester boede før i tiden.

Undervisningsforløb på Nakkehoved Fyr foregår i og omkring fyret, der huser Fyrhistorisk Museum.

Fyrhistorisk Museum, Nakkehoved Fyr, Museum Nordsjælland. Den smukke udsigt

Fyrhistorisk Museum ligger i naturskønne omgivelser og der er rig mulighed for at lege og gå tur i området.