Dagligliv i 1800-tallet blandt fiskere og godtfolk

Op med hønsene og ud i gården efter vand i brønden. Livet i gamle dage var meget anderledes end i dag, hvilket eleverne vil opdage under besøget i Det gamle Hus i Gilleleje. Huset er indrettet, som det så ud midt i 1800-tallet med lerklinede gulve, åbent komfur, alkove og tællelys.

Her får I historien om, hvordan det var at bo tre generationer sammen i det lille hus samtidig med, at man arbejdede i huset. Blandt andet har kvinderne bødet fiskenet i stuen som en ekstra indtægt. Nettene blev brugt af fiskerne i Gilleleje. Historien om fiskernes hårde liv på havet bliver fortalt i Skibshallerne, som ligger ved siden af Det gamle Hus.

Indhold

I første del af forløbet præsenteres eleverne for nogle livsvilkår, som var helt almindelige midt i 1800-tallet: små boligforhold, få bekvemmeligheder, flere generationer under samme tag og hårdt arbejde. De vil også høre om hvordan indbyggerne i en by som Gilleleje var afhængige af hinanden – f.eks. når kvinderne i Det gamle Hus bødede fiskenet for de lokale fiskere. Anden del af forløbet foregår i Skibshallerne, hvor der er en udstilling om fiskere og fiskeri på Nordkysten. Det er en fortælling om det hårde og farlige liv på havet, når man tog ud i sine små både for at tjene til dagen og vejen.

Der vil efter aftale være mulighed for at tilpasse forløbet, så det passer til klassens ønsker.

Klassetrin: alle klassetrin, men især 0.-3. klasse

Sted: Det gamle Hus. Indgang via Østergade 20, 3250 Gilleleje

Tidspunkt: Hverdage.

Varighed: ca. 1½ time

Tilmelding til: Bente Nissen på 6181 5801 eller ben@museumns.dk

Praktisk: Der er desværre ikke adgang til Skibshallerne for kørestolsbrugere pga. trapper. Der er mulighed at spise madpakker i haven eller i tilfælde af dårligt vejr i et køkken.

Det Gamle Hus i Gilleleje, Museum Nordsjælland, fadebur

Det Gamle Hus i Gilleleje bruges i undervisning af elever. Her er det fadeburet. Før køleskab brugte man et fadebur til opbevaring af mad – og alskens husgeråd.

Det Gamle Hus i Gilleleje, Museum Nordsjælland, skoletjenesten

Undervisnings forløbet inddrager de historiske rammer i Det Gamle Hus. Den lille stue giver børn en forståelse af dagliglivets rammer før i tiden i Gilleleje.

Det Gamle Hus i Gilleleje, Museum Nordsjælland

Museum Nordsjælland har undervisningsforløb i Det Gamle Hus og Skibshallerne. Begge centralt beliggende i Gilleleje.

Skibshallerne Gilleleje, undervisningsforløb for børn