Foredrag: Folketroens rødder i forhistorien

30. september 2021 : 19:00 - 20:00

Pernille Pantmann – museumsinspektør og arkæolog, holder foredrag om ‘Folketroens rødder i forhistorien’ torsdag d. 30. september.

Hvad er sammenhængen mellem forstenede søpindsvin, hyldetræer og himmelbreve? Få svaret i dette foredrag, som vil udrulle, hvordan mange skikke, der stadig eksisterede for 100 års siden, havde rødder langt tilbage i den førkristne tid.

Og på trods af kristendommens indførelse efterlevede man stadig disse leveregler, som nu eksisterede som en parallel folketro. Med dette perspektiv spilles der op til den arkæologiske særudstilling ‘Døre til en anden virkelighed – tro og overtro i fortiden’. Således sættes arkæologien ind i en nutidig og relevant ramme.

Køb billet på billet.dk.

Foredragsrække i Hillerød: En anden virkelighed med perspektiv

Efterårets foredragsrække sætter perspektiv på den arkæologiske udstilling ‘Døre til en anden virkelighed – tro og overtro i fortiden’.

En perlerække af fortrinsvis udefrakommende fagpersoner giver et ikke-arkæologisk perspektiv på udstillingen og museets egne arkæologer sætter de arkæologiske fund ind i en moderne sammenhæng.

Tid og sted: Dette foredrag afholdes kl. 19-20 i Kedelhuset, Fredensvej 12 B, 3400 Hillerød.

Alle øvrige foredrag afholdes i Frederiksgade 9, Hillerød fra kl. 19-20, på nær Rane Villerslev foredrag som afholdes i Vandrehallen på Hillerød Bibliotek.

Pris: 50 kr. pr. foredrag inkl. fribillet til udstillingen ‘Døre til en anden virkelighed – tro og overtro i fortiden’ i Elværket. Medlemmer af museumsforeninger og biblioteksklubben 40 kr.

Der er gratis parkering bag museet.

30. september 2021
, ,