Udstilling: ‘Døre til en anden virkelighed – tro og overtro i fortiden’

4. maj 2021 : 11:00 - 24. august 2021 : 16:00

Den arkæologiske særudstilling Døre til en anden virkelighed – tro og overtro i fortiden i Elværket Hillerød er en fantasifuld præsentation af forskellige trosforestillinger i fortiden, som meget ofte har tråde helt op i vores nutid. Der er genstande fra hele Nordsjælland, hvoraf nogle er af guld, som vi til lejligheden har lånt fra Nationalmuseet.

Udstillingen har åbent 4. maj – 31. oktober 2021, tirsdag – søndag kl. 11-16.

Udstillingen er for alle. Der er plads til fordybelse, og der er plads til at gå på opdagelse. Der er låger, der kan åbnes og lukkes, og der er muligheder for at smugkigge gennem nøglehuller. Endelig er der en eventyrbog, som børn og barnlige sjæle kan bruge som inspiration til at gå på opdagelse i de spændende ting, der er udstillet.

Et væsentligt element er dørene. Døre kendes fra billedkunst og film, men også fra eventyrene. De symboliserer overgange og forandringer. Og fra eventyrene ved vi, at der kan gemme sig overraskelser bagved. Det er også tilfældet her, idet udstillingens 7 temaer alle gemmer sig bag døre. Dermed kan man både blive overrasket, men måske bliver det også lettere at forholde sig til et vanskeligt emne som tro og trosforestillinger. Af samme grund er der også trukket linjer op til i dag, så man lettere kan forholde sig til emnerne samtidig med, at man oplever, at vi på en eller flere måder er knyttet sammen med fortiden.

I tiden efter kristendommens indførelse levede flere førkristne skikke videre, de blev lidt nedladende kaldt for overtro. Men i virkeligheden var det en folketro, der omfattede en lang række erfaringer og tillærte leveregler. Og disse kunne man sagtens fortsat leve efter, samtidig med at være en god kristen. I dag er mange af disse skikke gået i glemmebogen, men ikke mere end, at mange af vores gæster pludselig kommer i tanke om dem ved at møde dem i udstillingen

I forbindelse med udstillingen vil der være arrangementer, foredrag og særomvisninger. Følg med her på museets hjemmeside og facebook for nærmere information.

4. maj –  31. oktober, tirsdag – søndag kl. 11-16.
Pris: 30,- kr. Børn og unge under 18 samt skoleklasser gratis.

Der kan bestilles en guidet tur i udstillingen og guiden koster 600kr. Derudover skal der betales entré. I har guiden i 1½ time som inkluderer guidet tur i udstillingen og at guiden er til rådighed for spørgsmål når man går rundt for sig selv i udstillingen bagefter. Kontakt museet på post@museumns.dk, tlf. 7217 0240 for booking.

Museet følger gældende Corona restriktioner.

Foredragsrække i Hillerød: En anden virkelighed med perspektiv

Efterårets foredragsrække sætter perspektiv på den arkæologiske udstilling ‘Døre til en anden virkelighed – tro og overtro i fortiden’.

En perlerække af fortrinsvis udefrakommende fagpersoner giver et ikke-arkæologisk perspektiv på udstillingen og museets egne arkæologer sætter de arkæologiske fund ind i en moderne sammenhæng.

Start:
4. maj 2021 : 11:00