Udstilling: 1770 – Slottet, Struensee og Trykkefriheden

1. maj 2021 : 11:00 - 25. august 2021 : 16:00

40 kr.

Hirschholm Slot og trykkefrihedstiden

Sjældent har dilemmaerne i forholdet mellem censur og ytringsfrihed været mere aktuelle, end de er i denne tid. Derfor markerer Museum Nordsjælland 250-års jubilæet for trykkefrihedens indførelse i 1770 med en ny udstilling på Hørsholm Egns Museum.

Udstillingen har åbent til 26. december 2021, tirsdag – fredag, kl. 12-16, samt lørdag og søndag kl. 11-16.

Hørsholm var nemlig centrum for vigtige Danmarkshistoriske begivenheder i 1700-tallet. På det nu forsvundne Hirschholm Slot lod kongens livlæge, J. F. Struensee, sig udnævne til greve for at tilrane sig magten og reformere samfundet efter oplysningstidens ideer. Herfra offentliggjorde han forordningen om trykkefrihed, der ophævede al censur i kongeriget, og her var han dronningens elsker.

Udstillingen fortæller historien om det pragtfulde Hirschholm Slot, der dannede ramme om den berømte kærlighedsaffære mellem dronning Caroline Mathilde og Struensee. Det endte på tragisk vis med den unge dronnings forvisning og Struensees brutale henrettelse.

Et særligt tema i udstillingen er Struensees ophævelse af censur og indførelse af trykkefriheden. Her kommer museets fine samling af trykkefrihedsskrifter og folkelige satiretryk i spil. De tre vilde år, som trykkefrihedstiden bliver kaldt, varede fra 1770 til 1773.

Historien om trykkefrihedstiden er fortællingen om sladderpressen, der fik frit løb, men også fortællingen om, hvordan de tre år uden censur fik etableret en fri offentlig debat – både som realitet og ideal, og med mange lighedspunkter til nutidens debat på sociale medier. Udstillingen trækker tråde op til nutidens debat og den aktuelle situation for ytringsfriheden ved at vise unge gymnasieelevers tolkninger af debatten i billedform.

Udstillingen er et led i en række udstillingseksperimenter med forskellige temaer og formidlingsgreb til brug for museets planer om et fremtidigt Oplysningsmuseum i det tidligere Jagt- og Skovbrugsmuseum på Folehavevej.

Åbent: tirsdag – fredag, kl. 12-16, samt lørdag og søndag kl. 11-16.

Museet følger gældende Corona restriktioner.

Plakat_Struensee

Start: