Forårstur med arkæologerne: Vejen til fortiden

8. maj 2021 : 14:00 - 15:30

Oldtidsvejen i Ellemosen ved Tibirke

Lørdag d. 8. maj kl. 14 kan du komme med på tur med arkæolog og museumsinspektør Pernille Pantmann.

Få steder i landskabet kan som Oldtidsvejen i Tibirke give et direkte kig ind i jernalderen for mere end 2000 år siden. Her midt ude i mosen og midt ude i, hvad der i dag synes at være ingen ting, ligger et stykke ingeniørarbejde, som man kun kan beundre.

Men hvorfor lagde man en vej i mosen, hvor førte den hen, og hvad kan vi få ud af den i dag?

Hør historierne om de spændende arkæologiske fund under åben himmel.

Vi starter fra p-pladsen ved Tibirke Kirke. Turen tager 1-1½ time. Billetter kan købes på Billet.dk og koster 50 kr. – børn gratis i selskab med voksen.

Udstilling: ‘Døre til en anden virkelighed – tro og overtro i fortiden’

Museum Nordsjælland byder velkommen både indendørs og udendørs med en ny arkæologisk udstilling ‘Døre til en anden virkelighed – tro og overtro i fortiden’ og med en række forårsture ud i landskabet. Udstillingen i Elværket Hillerød åbner tirsdag 4. maj.

Hvor udstillingen præsenterer genstande og temaer, der har relation til den fortidige religiøse forestillingsverden, er forårsturene i højere grad knyttet til de originale steder i landskabet, hvor disse fortidige trosforestillinger er foregået. Det er forbundet med en særlig stemning og oplevelse at komme ud i landskabet og ved selvsyn tage fortidens spor i øjesyn og opleve historiens vingesus.

Turene går til specifikke steder rundt om i Nordsjælland, hvor man endnu kan se og opleve elementer, som på den ene eller anden måde kan knyttes til udstillingens temaer. Turene kan opleves selvstændigt, som en kærkommen lejlighed til at besøge steder i naturen, hvor man måske ikke selv tager forbi til hverdag, eller som et supplement til et besøg i udstillingen.

Turene er for alle, men flere af turene kræver dog, at man er habilt gående og da det foregår udendørs, må påklædning og fodtøj afstemmes efter vejret.

8. maj 2021
, , ,