Foredrag: Bibliotekets Historie

25. september 2021 : 15:30 - 16:30

I anledning af Hørsholm Biblioteks 150-års jubilæum fortæller museumsinspektør Kristoffer Schmidt historien om folkebibliotekets tråde tilbage til oplysningstidens biblioteksvisioner, og hvorledes biblioteker gik fra at være forbeholdt eliten til den brede offentlighed.

Lørdag d. 25. september, Hørsholm Bibliotek. Gratis billetter skal bestilles på Hørsholm Biblioteks hjemmeside.

Adgang til viden var i det sene 1600-tal og langt op i 1700-tallet særdeles begrænset. Eksempelvis var Det Kongelige Bibliotek kongens, ikke offentlighedens, bibliotek. End ikke Ludvig Holberg fik adgang til det store bibliotek.

Men med baggrund i oplysningstidens tankegods begyndte flere og flere at se nytteværdien i at etablere biblioteker for en bredere offentlighed. Det begyndte med private biblioteker for 1700-tallets oplysningsfilosoffer. Senere åbnede enkelte bogsamlere deres store private samlinger for offentligheden, mens andre forsøgte at tjene penge ved at leje bøger ud.

I 1793 blev det så Det Kongelige Biblioteks tur til at åbne sine døre for offentligheden. Også folkebibliotekernes forudsætninger kan føres tilbage til oplysningstidens idealer.

Museum Nordsjælland ønsker i samarbejde med Hørsholm Kommune at skabe et nyt museum om oplysningstiden i Danmark i en af de historiske bygninger, hvor Jagt- og Skovbrugsmuseet lå. I den forbindelse inviterer Museum Nordsjælland og Hørsholm Bibliotek til en række arrangementer hen over efteråret med oplysningstiden i fokus. Dette er første foredrag i arrangementsrækken.

25. september 2021
Begivenhed Kategori: