Ekspedition til Sonneruphøjene, Dragebjerg – Frederiksværk

I Bronzealderen har landet været spækket med gravmonumenter. Mange er i dag forsvundet, men flere steder ligger der endnu nogle, og typisk ligger de grupperet, så man kan få en fornemmelse af, hvor tæt de har ligget på hinanden.

Ofte ligger disse gravhøje for samfundets øverste højt placeret i landskabet. Dette gælder også Sonneruphøjene, eller gravene ved Dragebjerg. Her får man, udover en smuk udsigt udover Arresø, også en virkelig god fornemmelse for storheden i bronzealder gravmonumenterne.

I 1896 blev to af højene udgravet af Nationalmuseet. Disse var allerede på dette tidspunkt stærkt overpløjede. Den ene rummede udover en stenlægning også enkelte genstande. Der var således en bronzedolk med delvis bevaret træskede, som yderligere var omviklet med pels. Dertil kommer en bronzefibel, en ildslagningssten, en bronzepincet og en bronzeknap. Genstandene daterer denne grav meget præcist til periode II, der svarer til 1500-1300 f.Kr. Desværre var knoglerne dårligt bevarede, men genstandene tyder på, at det var en mandsgrav.

Den anden gravhøj har i dag navnet Tjørnehøj, og den har indeholdt flere grave, måske op til syv, men desværre er der lidt usikkerhed om to af gravene. Men flere af disse grave indeholder bronzegenstande som smykker og våben. Der er mindst to kvindegrave og en mandsgrav, mens de øvrige grave hverken har bevarede knogler eller kønsbestemte genstande. Den ene kvindegrav indeholdt en bælteplade og 70 små bronzerør, der har siddet på et snoreskørt af typen, som man kender fra den berømte Egtvedpige.

Læs mere på Naturstyrelsens hjemmeside og Oplev Halsnaes.

Adgang via Odebjergvej. Parkering for enden af Sonnerupvej.