Ekspedition til Ewalds Høj – Rungsted

På hjørnet af Strandvejen og Rungstedvej ligger Ewalds Høj, hvorfra man har en fantastisk udsigt over Hven og Øresund. Højen er bygget i bronzealderen og var en af mange bronzealderhøje, der lå som perler på en snor langs eller nær kystskrænterne ud mod Øresund. I dag er de fleste forsvundet eller stærkt ødelagt, men der er enkelte undtagelser (se også Ekspedition til Folehaven).

Højen er opkaldt efter digteren Johannes Ewald, som i 1773-75 boede på den nærliggende Rungsted Kro (som på det tidspunkt lå hvor Rungstedlund ligger). Han skulle efter sigende ofte have siddet på højen og fået inspiration, mens han nød udsigten. I starten af 1800-tallet omdannede en driftig kroejer højen til et udflugtsmål med en stensat sneglegang, bænke på toppen og en mindeplade for Johannes Ewald.

Ewalds Høj ligger på en gammel kystskrænt på hjørnet af Strandvejen og Rungstedvej lige overfor Rungsted Havn. Den gamle bronzealderhøj er i starten af 1800-tallet omdannet efter romantikkens have- og landskabsidealer med en sneglegang til toppen, bænk og mindesmærke. Foto: Museum Nordsjælland

Omdannelsen af Ewalds Høj passer ind i idealerne for romantikkens landskabelige have i 1800-tallet, hvor haveelementerne skulle stemme og bevæge sindet – og hvor kunne man det bedre end på det sted, hvor en anerkendt digter havde fået sin inspiration? Sneglegangen var et yndet haveelement i romantikken, og mange gravhøje landet over fik tilføjet en sneglegang, som også har lettet adgangen til højens top.

Ewalds Høj ligger offentligt tilgængeligt, og udsigten er stadig værd at tage turen op af sneglegangen. Ser man efter, kan man se den kystskrænt, som bronzealderfolket byggede højen på for flere tusind år siden – det fik den til at se større og mere imponerende ud, når man sejlede forbi på Øresund.

Udsigten fra toppen af Ewalds Høj er fantastisk. Foto: Museum Nordsjælland

Man kommer nemt til Ewalds Høj i bil (p-pladser lige overfor eller ved havnen) og på cykel.

For gående kører der busser på Strandvejen, eller man kan tage toget til Rungsted Kyst Station 1 km væk. Herfra kan man evt. gå gennem Rungstedlund ned til Rungsted Havn.