Østers – den evige delikatesse

8. november 2023 : 19:00 - 20:00

100 kr.

– foredrag med arkæologisk forsøg, smagsprøver og bobler

Museum Nordsjælland inviterer til et foredrag med geolog og forsker Svend Visby Funder, tidl. leder af kvartærgeologisk samling ved Statens Naturhistoriske Museum/Københavns Universitet. Svend har blandt meget andet forsket i østers med et naturvidenskabeligt udgangspunkt, og har udført analyser af østersskaller fra arkæologiske udgravninger.

Fra denne aften går du hjem med ny viden om det populære og fascinerende bløddyr, som elskes af mange, betragtes som en delikatesse og har været en favorit-delikatesse gennem årtusinder.

Fra arkæologiske udgravninger har vi fundet østersskaller helt tilbage fra stenalderen og frem til moderne tids bysamfund. I stenalderen spiste folk østers i rå mængder og efterlod skallerne ved kysten, hvor de mange steder er bevaret frem til i dag. Siden blev østers betragtet som en luksusspise, et kongeligt privilegie og noget, man særligt spiser ved festlige lejligheder.

Kan østersskallerne lære os noget om fortidens forbrug og spisevaner? Og kan vi blive klogere på, hvordan, man åbnede østers i oldtiden?

Meget tyder på, at man i stenalderen ikke brugte kniv til at åbne østers med, men åbnede dem over bål. På denne aften vil vi gøre forsøget, og du kan som publikum være med til at prøvesmage, om østers a-la-stenalder er lige så godt som østers åbnet på moderne vis med en kniv.

Dato: Onsdag d. 8. november, kl. 19.

Pris: Billetter koster 100 kr. inkl. entré til udstillingen, bobler og smagsprøver. Billetter kan købes på Nationalparkbooking. Der er 20% rabat for medlemmer af museumsforening – rabatkode: nomus.

Sted: Elværket, Frederiksgade 11, Hillerød.

Der er begrænset antal pladser, og serveringerne er denne aften ikke Ad Libitum, men små lækre smagsprøver. Derimod er der Ad Libitum  adgang til udstillingen om måltidet gennem 8000 år i forbindelse med foredraget.

Udstillingen Ad Libitum – måltidet gennem 8.000 år kan besøges inden foredrag fra kl. 18.

8. november 2023
100 kr.