Foredrag: C. B. Jacobsen og de glemte moselig

9. november 2023 : 19:00 - 21:00

Torsdag d. 9. november, kl. 19 går Simon Schultz van Engeland og Pernille Pantmann på scenen og fortæller om en detektivjagt, der indtil videre har afsløret mange fascinerende detaljer om Christian Bernhard Jacobsen, Café Rosenhaven og de nordsjællandske moselig.

Hvordan gik det til, at en restauratør fra Hillerød blev samlingspunkt for mosefund, og hvorfor gik så mange af de nordsjællandske moselig i glemmebogen? Det er blot nogle af de spørgsmål, der vil blive besvaret til foredraget på Hillerød Bibliotek.

De fleste af de moselig, som arkæolog Pernille Pantmann undersøger, er tudsegamle – nogle af dem endda flere tusinde år. Hun plejer derfor ikke at beskæftige sig meget med den nyere tids historie, men en ganske særlig skikkelse vakte hendes interesse i så høj en grad, at hun simpelthen måtte gå på opdagelse i 1940’ernes Hillerød – til den opgave allierede hun sig med Lokalhistorisk Arkiv på Hillerød Bibliotek.

I de seneste måneder har Pernille Pantmann og arkivleder Simon Schultz van Engeland været på en veritabel menneskejagt i arkiverne. Målet har været restauratøren Christian Bernhard Jacobsen, som i 1939 åbnede Café Rosenhaven i Hillerød. Det har nemlig vist sig, at han var et samlingspunkt for oldtidsfund i Hillerød og derfor en afgørende figur i Pernille Pantmanns nyeste forskningsprojekt ‘De Glemte’, hvor hun vil kortlægge de nordsjællandske moselig.

Der dog har været udfordringer undervejs. C. B. Jacobsen var nemlig underligt fraværende i den eksisterende litteratur, ligesom der ikke fandtes et eneste fotografi af ham i Lokalhistorisk Arkiv.

Foredraget foregår på Hillerød Bibliotek torsdag d. 9. november, kl. 19-21.

Det er gratis at deltage, men kræver tilmelding på Hillerød Bibliotekernes hjemmeside.

9. november 2023
, , ,