OKT43: ‘Den fordrejede muse’ – mindekoncert fra Theresienstadt

3. november 2023 : 19:00 - 21:00

30kr

Vi afslutter Oktober 1943 markeringen med en musikalsk oplevelse med Lelo Nika Septet ledsaget af sangerinden Leila Sherzai og dirigeret af Saul Zaks. ‘Den Fordrejede Muse’ er et projekt om kunst og musik i Theresienstadt i anledning af 80-året for de danske jøders flugt og redning i oktober 1943.

Omkring 500 danske jøder blev pågrebet og deporteret til kz-lejren Theresienstadt i det daværende Tjekkoslovakiet. Her opholdt de sig – og overlevede – de følgende 19 måneder i fangenskab, før de blev hentet af De Hvide Busser i foråret 1945.

Ved at holde fast i en rig kultur bl.a. i ghettoen Terezín beholdt beboerne deres selvrespekt og åndelige frihed i en verden domineret af nedgørelse og undertrykkelse. Musik var også en del af livet i Auschwitz og i andre koncentrationslejre.

Når kunst og musik fra Theresienstadt og Auschwitz præsenteres af de danske ensembler, rettes fokus på et særligt kapitel af danskernes historie: deportationen af de danske jøder.

Ved koncerten opføres musik af både jødiske og ikke-jødiske komponister der blev deporteret til Theresienstadt og Auschwitz.

Musikken spilles af Artos Kvartetten, Lelo Nika Septet og sopranen Leila Sherzai under kunstnerisk ledelse af dirigenten Saul Zaks.

Køb biletter på Gribskov Bibliotekers hjemmeside.

Der serveres lidt at drikke & øl og vin kan købes i rullebaren.

Koncerten støttes af Knud Højgaards Fond og Beckett-Fonden.

3. november 2023
30kr