Historisk Vandretur i Tisvilde Hegn

28. oktober 2023 : 10:00 - 15:00

Tag med Dansk Vandrelaug på historisk vandretur i Tisvilde Hegn lørdag d. 28. oktober. Arkæolog Kjartan Langsted og historiker Jon Voss fortæller om områdets dramatiske historie, mens vi ser nærmere på bronzealdergravhøje, sandflugtsdiger og skovplantninger.

Fra landbrugsland til sandørken til skov – kom med DVL og Museum Nordsjælland på vandretur i Tisvilde Hegn og hør om områdets dramatiske historie, mens I oplever det fantastiske landskab med stenalderskrænter, bronzealderhøje, sandflugtsklitter, storslået skov – og en forsvunden landsby.

Der har boet mennesker i Tisvilde Hegn siden stenalderen. Men i 1500-tallet begravede kæmpestore vandrende sandklitter landsbyer og forvandlede egnen til en ørken. Lige indtil en hårdhudet tysker i 1724 kom til Tisvilde og begyndte at plante skov. Det blev til Tisvilde Hegn.

I udkanten af Tisvilde Hegn ligger der en smuk lille ruin af voldstedet Asserbo. Vandreturen begynder med historien om Asserbo, fra dens tid som kloster til herregård. Fra Asserbo går turen ind i hegnet; her ser man konsekvenserne af sandflugten og hører om dens bekæmpelse. Vi hører om livet i den lille landsby Torup, samt om, hvordan Tisvilde Hegn blev skabt. Undervejs fortæller vi også om fiskerlejet Tisvildeleje, og ser nærmere på de fantastiske gamle fyrretræer i Troldeskoven. Det er sæson for svampe, og derfor fortæller vi også lidt om svampene og deres kulturhistorie.

Dato: lørdag d. 28. oktober, kl. 10 – 15.

Varighed: ca. 5 timer – 10 km.

Husk tøj til vejrliget og ikke mindst solidt fodtøj.

Gratis for medlemmer af Dansk Vandrelaug. Bliv medlem af DVL – så er der gratis adgang til vandreture i hele landet.

Mødested og kontakt information findes på DVLs hjemmeside.

28. oktober 2023
, , , , ,