Jagten på guldet i Hillerøds historie

7. juli 2022 - 7. august 2022

Hele sommerferien igennem kan du gå på en spændende skattejagt gennem Hillerøds gader. Skattejagten er gratis og kan hentes på Hillerød Bymuseum, Elværket, Hillerød Bibliotek og hos Nordisk Film Biografer i Hillerød.

Nu kommer sommeren og dermed også muligheden for at komme med på skattejagt i Hillerøds historie. I år kan familien gå på jagt i Hillerøds gader efter guldkornene i byens historie hele sommerferien.

På Hillerød Bibliotek står der en gylden dør til fortiden. Når I går igennem den, får I straks adgang til den skattejagt, som åbenbarer mange af Hillerøds gyldne historier. Skattejagten, der er lavet i samarbejde mellem Hillerød Bibliotekerne og Hillerød Bymuseum, byder på en spændende gåtur rundt ad Hillerøds gader og stier.

Turen tager ca. en time og man kan starte ved enhver af posterne på ruten, som går fra Hillerød bibliotek over Frederiksborg Slot til Hillerød Bymuseum i hjørnet af Slotshaven – og for de meget ihærdige, er der en bonuspost ved Nordisk Film biografen.

Skattekortene til turen rundt efter guldkornene i Hillerøds historie finder man på biblioteket, i Nordisk Film Biografer, på Hillerød Bymuseum – og i Elværket, hvor netop guldfund og alkymi er temaet i en del af aktuelle udstilling ‘Døre til en anden virkelighed – Tro og overtro i fortiden’.

Vind biografbilletter

Når man har gennemført jagten på guldet i Hillerøds historie, kan man deltage i lodtrækningen om en tur for hele familien i Nordisk Film Biografer og gavekort til Slotsarkaderne. Man skal bare tage et billede af svarene på skattekortet og sende det til denne mail: skattejagt@hillerod.dk. Man kan også aflevere sin besvarelse i de særlige postkasser en-ten på Hillerød Bibliotek eller på Hillerød Bymuseum. Vi finder vinderen i uge 33.

Tidspunkt: Sommerferien, lørdag d. 25. juni – søndag d. 7. august.

Hvor: Skattekortet til jagten på Hillerøds guld kan hentes på Hillerød Bibliotek, Christiansgade 1, i Elværket Frederiksgade 11 eller på Hillerød Bymuseum Helsingørsgade 65 (i hjørnet af slotsparken), og i Nordisk Film Biografer Nordre Jernbanevej 8-10.

Arrangør: Hillerød Bibliotekerne og Hillerød Bymuseum, Museum Nordsjælland.

Sponsor af præmie: Nordisk Film Biografer, Slotsarkaderne.

Pris: Det er gratis at deltage i jagten på Hillerøds guld.

Hvis I vil afslutte turen med et besøg på Hillerød Bymuseum, koster det 40 kr. for voksne, det er gratis for børn under 18 år. Museet har åbent torsdag-søndag kl. 11-16. Det er ikke nødvendigt at komme i åbningstiden, for at deltage i skattejagten på Hillerøds guld. Men kommer man tilbage i åbningstiden med et billede af sit udfyldte skattekort, kan man deltage i en bonus-guldskattejagt i museets udstillinger og vinde en chokolade-guldbar.

Skattejagt i Hillerød

‘Vi har ladet os inspirere af myten om El Dorado der verserede i Sydamerika i 1500-tallet. Dengang søgte folk efter El Dorado, som man mente var et land med fantastiske rigdomme af guld. I dag betyder ‘eldorado’ et sted med rigdom, men også et sted med mulighed for et godt liv,’ siger Charlotte Mortensen, der er kulturformidler og museumsvært ved Hillerød Bymuseum.

‘I skattejagten leger vi med tanken om Hillerød som et ‘eldorado’ – både konkret og i overført betydning. Hvis man kommer i museets åbningstid, kan man fortsætte jagten på guldet i Hillerød Bymuseums udstillinger, hvor der er masser af aktiviteter for hele familien’, tilføjer hun.

‘Hillerøds fortid byder på mange overraskende historier om velstand, men også om guld i mere overført betydning,’ supplerer Stine Haagemann Larsen, der er kulturformidler ved Hillerød Bibliotek.

‘Det er blandt andet fortællinger om personer med et hjerte af guld, om guldfisk eller dem, som har spundet guld på andre. Dermed har vi forhåbentlig igen fundet frem til nogle sjove poster og historier, som er spændende for hele familien,’ siger hun.

Start:
7. juli 2022