Byvandring i Gilleleje

6. juli 2022 : 11:00 - 12:30

75 kr.

Tag med på byvandringer i Gillelejes gamle bydel. Hver onsdag fra d. 6. juli – 10. august

Gilleleje er en fisker- og turistby. Bygget på sand og sild, har fiskerlejet en rig historie, som også omfatter sørøveri og skibsforlis. Byens fiskere byggede i 1530’erne den første protestantiske kirke i Danmark. Under Anden Verdenskrig blev 1300 danskere af jødisk afstamning reddet til Sverige fra Gilleleje-området.

På turen kan du høre om:

➤ Storbyen Gyldeleye (Gilleleje) under reformationen

➤ Redningen af de danske jøder i 1943

➤ Danmarks første protestantiske kirke

➤ Sløje tider og forfald

➤ Hvad levede de af på sandet ved havet

➤ Gillelejes sørøvere

➤ Da ‘Kjø’venhavnerne’ kom til Nordkysten

Turene arrangeres af Gilleleje og Omegns Museumsforening i samarbejde med Museum Nordsjælland.

Hver onsdag fra d. 6. juli – 10. august.

Mødested: kl. 11 ved ankeret på Havnevej i Gilleleje og slutter i Skibshallerne. Tilmelding ikke nødvendig, bare mød op.

Pris: 75 kr., entré til museet er inkluderet. Unge under 18 gratis. Kontant eller MobilePay.

Varighed: ca. 1,5 time. Turen er på lidt under en kilometer. Der sluttes af med rundvisning i Skibshallerne, hvor du kan se udstilling om livet på Nordkysten før og nu.

Særarrangementer på dansk og engelsk kontakt: ltt.gilleleje@gmail.com / 2062 7283

6. juli 2022
75 kr.