Vinterferie i Elværket: Mysteriet om den Sære Bønne

februar 12 : 11:00 - februar 18 : 16:00

Gådeleg for børn 7-13 år i vinterferien. Besøg Elværkets særudstilling Ad Libitum – måltidet gennem 8000 år og hjælp Bælgfolket med at opklare ‘Mysteriet om den Sære Bønne’.

Mysteriet om den Sære Bønne

Et lille hyl hørtes inde fra Elværket i morges. Kidney-Klara fra Bælgfolket havde gået sin sidste vagtrunde i udstillingen. Hun passede nemlig på Bælgfolkets Hellige Opskrift, der var udstillet i Elværkets nye udstilling, Ad Libitum – måltidet gennem 8000 år.

Solens første stråler skinnede ind ad vinduerne på museet. Hun så træt over på montren, hvor opskriften var udstillet. Men den var der ikke. Den Hellige Opskrift var blevet stjålet!

Kidney-Klara hylede. Hvor der før havde ligget en gammel skriftrulle, lå der i stedet nogle sære bælgfrugter. Kidney-Klara havde aldrig set dem før. Hun slog hurtigt alarm for at vække resten af Bælgfolket og resten af museet.

Tyven måtte være én, der kendte Bælgfolket godt; én, der havde planlagt det i lang tid. Måske endda en fra Bælgfolket selv? Hvem kunne dog finde på at gøre sådan noget, og hvad vigtigere var: hvorfor?

Mysteriet om den Sære Bønne er en gådeleg for børn 7-13 år i Elværkets udstilling, Ad Libitum – måltidet gennem 8000 år.

Den åbner en lille del af madhistorien op for børn gennem gåder og leg. Aktiviteten er inspireret af Mystery Puzzles og Escape Rooms, der er blevet meget populære de sidste par år.

Aldersgruppe: det er sjovest at lege med, når man selv kan læse, eller får hjælp fra en, der kan læse højt. Teksterne er læsevenlige.

Entré: Gratis for børn og unge under 18 år. Voksne 40 kr. Et årskort til alle 10 udstillinger hos Museum Nordsjælland koster 70 kr.
Museet tager imod kontanter, mobilepay og dankort.

Pris: det er gratis at lege med i Mysteriet om den Sære Bønne.

Åbningstider: åbent hver dag i vinterferier: mandag d. 12. – søndag d. 18. februar, kl. 11 – 16.

Sted: Elværket Hillerød, Frederiksgade 11, 3400 Hillerød. Der er adgang for brugere af mindre kørestole.

Parkering: Gratis parkering for gæster bag museet med P-billet. Billet kan fås gratis hos kustoden.

Start:
februar 12 : 11:00