Foredrag: Uroksejægerne ved Søborg Sø

6. marts 2019 : 17:00 - 18:00

urokse

Museumsinspektør og arkæolog Claudio Casati holder foredrag om resultaterne af udgravninger ved Søborg Sø.

En flittig detektorfører afleverede i starten af 2017 flere våben fra kanten af Søborg Sø. Våbnene kan dateres til starten af middelalderen, og set i lyset af tidligere fundne våben i Søborg sø vakte de begejstring, ikke alene hos finderen, men også på museet. Af den årsag igangsatte Museum Nordsjælland en efterudgravning på fundstedet i håbet om at lokalisere flere våben. På trods af at metaldetektoren var flittigt brugt under muldafrømningen, dukkede der kun et enkelt våben mere op. Stor var overraskelsen imidlertid, da der dukkede dyreknogler op på kanten af den forhenværende sø.

Gravemaskinen blev hurtigt erstattet af arkæologer med graveskeer i hænderne. Knoglerne viste sig blandt andet at stamme fra to unge urokser som muligvis er ofret. På selve søbredden fremkom et mindre affaldslag med flintredskaber og flere knogler. Blandt knoglerne var et kæbeparti fra en elg.

Flintinventaret kan dateres til starten af maglemosetid, hvilket gør det ca. 11.000 år gammelt. Bevaringsforholdene på kanten af Søborg sø har vist sig at være uovertrufne. Det, i kombination med fund af urokser og den mulige sammenhæng mellem boplads og offerfund fra maglemosekulturen, kendes ikke fra mange andre pladser, hvorfor museet vendte tilbage i efteråret 2018 for at afklare presserende spørgsmål omkring dette unikke fund.

Foredraget finder sted i lokalet Caroline Mathilde.

Gratis billetter til foredraget kan downloades på Hørsholm Biblioteks hjemmeside fra d. 13. februar.

6. marts 2019
,