Foredrag: Dronningernes Hørsholm

27. marts 2019 : 17:00 - 18:00

Museumsinspektør, ph.d. Ida Rosenstand Klahn holder foredrag om hvordan danske dronninger gennem tiden har sat deres præg på slottet og på Hørsholm-egnen.

Flere danske dronninger har gennem tiden sat deres markante præg på Hørsholm Slot og Gods. I 1600-tallet var Hørsholm Slot et stridens æble mellem Leonora Christine og dronning Sophie Amalie. Da dronning Louise i begyndelsen af 1700-tallet fik slottet af sin utro ægtemand Frederik 4., viste hun sig at være en driftig godsejer, der fik sat gang i byggearbejder og industrivirksomheder på egnen.

Under Sophie Magdalenes ejerskab blev det prægtige Hirschholm Slot opført, og de første landboreformer gennemført. Endelig var det på Hirschholm Slot, dronning Caroline Mathilde og Struensee udfoldede deres kærlighedsforhold, hvilket siden kastede skam over slottet.

Foredraget finder sted i lokalet Caroline Mathilde.

Gratis billetter til foredraget kan downloades på Hørsholm Biblioteks hjemmeside

27. marts 2019
,