[Aflyst] Uhyggelige juletraditioner

7. december 2023 : 19:00 - 20:00

50 kr.

Arrangement er aflyst

Julen er fuld af hygge – men ikke nødvendigvis og ikke denne gang. Som modvægt til tidens hyggearrangementer byder museet på et lille eksklusivt arrangement, hvor du siddende i mørklagt udstilling får en kort fortælling om de julens oversete og glemte mørke sider. Herefter kan du selv gå på opdagelse med lygte imellem montrerne på det mørklagte museum.

Julen var engang varslernes tid, og disse kunne være mere eller mindre uhyggelige. Flere af disse knyttede sig også til selve måltidet. Før risalamandens tid spiste man julegrød, og den som fandt en brun bønne i grøden, ville blive gift med en børnerig enke eller enkemand inden udgangen af næste år! Så tænk over det, hvis du bliver den heldige finder af årets mandel… Kom og få en anden oplevelse i juletiden med nye perspektiver eller blot nogle anekdoter til de forestående julefrokoster og middage, når museet inviterer indenfor til et anderledes julearrangement. Alt vil pludselig opleves i et andet lys.

Arrangementet lægger sig op ad Museum Nordsjællands særudstilling,  Ad Libitum – måltidet gennem 8000 år, som vises i Elværket i Hillerød. Her bliver 8000 års madhistorie behandlet i en tematisk opbygget udstilling, som fortælles på alternative måder; blandt andet med en kæmpe kunstinstallation af håndlavede papirblomster.

De forskellige temaer er valgt ud fra arkæologiske fund og udgravninger i hele Nordsjælland, og der trækkes tråde op gennem tiden til i dag. Udstillingen lægger op til refleksion og er relevant i en tid, hvor mad ikke længere handler om overlevelse, men hvor bæredygtighed, klima og det sociale måltid spiller en rolle, når vi vælger, hvad vi putter i munden.

Tid: torsdag d. 7. december, kl. 19-20.
Sted: Elværket, Frederiksgade 11, Hillerød.
Pris: 50 kr. Billetter kan købes på Nationalparkbooking. For medlemmer af museumsforeningen eller biblioteksklubben 40 kr. – rabatkode: nomus.

Arrangement aflyses hvis der er solgt under 10 billetter.

7. december 2023
50 kr.