Udstillingsåbning: Fysik udstilling for børn på Hillerød Bymuseum

4. maj 2019 : 14:00 - 15:00

Hillerød Bymuseum

Bliv lærling i instrumentmagerens værksted

Kom til fernisering af nye fysik udstilling for børn på Hillerød Bymuseum. Lørdag d. 4. maj, kl. 14 fejrer vi åbningen af Weitzmanns Etablissement. Prøv at komme ‘i lære’ som instrumentmager – eller finmekaniker, som det hedder i dag. Gratis adgang fra kl. 13.

I 1868 grundlagde Christian Weitzmann et værksted i Hillerød med produktion af fysikinstrumenter til undervisningen i ‘Naturkræfternes Virkninger’. I udstillingen kan man se mange af de smukke gamle fysikinstrumenter, og endda prøve nogle af dem.
Børnene optages som lærlinge med forskellige opgaver, og kan afslutte læretiden med at aflægge ‘svendeprøve’ ved at bygge sit eget fysikinstrument i Tekno – et mekanik-byggesæt, som sikkert også vil vække gode minder hos mange bedsteforældre.

Hillerød Bymuseum har gennem et par år forvandlet Tidens Gade på 1. sal med hjælp fra Grethe Christiansens Legatstiftelse. Museet er nu mere børnevenligt og der er masser af ting man må røre ved og lege med.
Det er også med hjælp fra Grethe Christiansens Legatstiftelse, at det nye værksted om fysikinstrumenterne fra Weitzmanns Etablissement er blevet til.

Læs mere om historien bag Weitzmanns Etablissement.

4. maj 2019
, ,