Sommerferie: Byg dit eget drømmeslot

28. juni 2021 : 11:00 - 8. august 2021 : 16:00

Sommeraktivitet for hele familien – Byg dit eget drømmeslot i genbrugspap

Besøg museets byg-slot værksted, og byg jeres drømme-genbrugsslot. Find inspiration i de sjove genbrugsslotte, som designernetværket ‘Ladies Drawing Night CPH’ har lavet for os.

Slottene er malet i hvid og sølv. Det kan jeres drømmeslot også blive, hvis I har lyst til at udstille dem, når vi holder Hirschholm Festival i slotshaven den 5. september.

Jeres slot bliver udstillet hele sommeren på museet – og senere malet guld eller hvidt og udstillet på Hirschholm Festivalen.
Hvis I har lyst kan I først trække i et 1700-tals-kostume for at komme i den helt rigtige slotsbyggeri-stemning.

Hirschholm Slot

For ca. 300 år siden lå der et stort slot, der hvor Hørsholm Kirke ligger i dag. Det hed Hirschholm Slot. Det var større end både Kronborg og Frederiksborg Slot i omkreds.

Hirschholm Slot var fyldt med guld og kostbare møbler og kunst. I riddersalen, hvor de fineneste tafler (middage) foregik, var et stort springvand med en stråle, der skød seks meter op i luften. Der var hele tyve meter op til loftet!

Haven var fyldt med imponerende blomsterbede, næsten 50 springvand og mange smukke statuer.

Der var 250 værelser på Hirschholm Slot for der skulle være plads til mange, mange hofdamer og hofmænd, der kom med for at opvarte kongelige, mens de var på Hirschholm Slot. Der skulle også være plads til de mindre fine folk: tjenerne, staldfolk, kokkene, vaskekoner, osv.

Slottet blev bygget af dronning Sophie Magdalene. Hun elskede at bygge, og Hirschholm Slot, var hendes drømmeslot. Men efter kun ca. 70 år, blev slottet revet ned igen!

Det var Sophie Magdalenes oldebarn, Frederik 6., der rev det ned. Materialerne fra slottet blev brugt til at genopbygge Christiansborg i København. Genbrug er altså ikke noget nyt. Slottet i Hørsholm forsvandt, men erindringen om det lever videre!

Hvordan skal jeres genbrugs-drømmeslot se ud?

Tidspunkt: I museets åbningstid – tirsdag til fredag, kl. 12-16, samt lørdag og søndag kl. 11-16.

Hvor: Hørsholm Egns Museum

Deltagere: For hele familien – børn i ledsagelse af en voksen.

Materialer: Forefindes på museet, som er ubemandet udover kustoden, der kan være behjælpelig med materialer.

Kontakt evt.: Museumsformidler Ingeborg Philipsen, ibp@museumns.dk tlf. 30 44 66 24.

Start:
28. juni 2021 : 11:00