Slotssø Byfest: Store vaskedag med Bymuseet

2. juni 2018 : 10:00 - 3. juni 2018 : 15:00

Store vaskedag for børn med store overarme!

Der er gang i vand og vaskebrædder ved Hillerød Bymuseums pop-up museum ved Posen lørdag 2. juni 10-17 og søndag 3. juni 10-15.

Børnene kan prøve kræfter med vaskebræt, vaskevugge, ruller og sæbespåner når Hillerød Bymuseum holder pop-up museum på Posen i anledning af Hillerød Slotssø Byfest.

Amtmandindens duge, lagener, skørter skal vaskes, som man gjorde det før vaskemaskinen. Når de har hentet vand, vasket, vugget og rullet får de selvfølgelig et fint certifikat med hjem, der viser, at de nu er en rigtig vaskepige eller vaskesvend.

Før i tiden var det ikke bare karlene, der skulle have muskler – tøjvask krævede store overarme både hos karle og piger. Først skulle tøjet bæres ned, så skulle det sæbes ind, og så gnubbes og gnubbes rent på vaskebrættet. Skylningen var også noget, der krævede kræfter – ofte bankede man simpelthen vandet igennem tøjet ved gentagende skylninger. Tungest var det, når de store lagener skulle dybes og vrides, og til sidst rulles – for slet ikke at tale om alt det vand, der skulle hentes – i træspande.

Efter sådan en dag kunne man blive lige så træt, som efter en hel dag i træningscentret…kom selv og prøv.

Start:
2. juni 2018 : 10:00