Særudstilling åbner ‘PH – uromager i Usserød’

april 13 : 11:00 - 16:00

PH – uromager i Usserød

Ny særudstilling bringer publikum tæt på samfundsrevseren Poul Henningsen, der fra 1948 til sin død i 1967 boede i Usserød.

Poul Henningsen bliver vi aldrig færdige med – hverken i Hørsholm-området eller i resten af verden. Som arkitekt skabte han lamper, møbler og drager. Som revyforfatter skabte han underholdning og eftertanke. Og som debattør og Usserød-beboer skabte han nytænkning, furore – og irritation.

Tæt på PH’s hjemmeliv og kampe

I udstillingen kan du komme tæt på Poul Henningsens – PH’s – hjemlige liv i Usserød, der var fyldt med skrivning, kreativitet og kendte gæster. Oplev, hvordan PH i de sidste årtier af hans liv kastede sig ud i store kampe i offentligheden: For børns rettigheder, for bedre forbrugeroplysning og mod popmusik.

PH’s nyskabelser, tanker og modsætninger

PH var fuld af modsætninger. Han ville frigøre mennesket ved at gøre verden moderne. Men da det moderne forbrugersamfund opstod, mente han, at det skabte ufrihed og åndløs pop.
Han vendte sig imod fortidens bygninger og ville have funktionelt, moderne boligbyggeri. Men selv flyttede han ind i en gammel gårdbygning, da han kom til Usserød.

Med udstillingen om PH kan du komme tættere på et menneske, der var med til at forme det moderne Danmark.

Både for børn og voksne

Poul Henningsen var mester i at skabe drager og lamper, og i udstillingen kan børn og barnlig sjæle gøre ham kunsten efter. I værkstedet kan alle prøve at lave de drager og lamper, som PH var berømt for. Med arkitektens egne, kyndige vejledninger som rettesnor.

Besøg Hørsholm Egns Museum og se udstilling ‘PH – Uromager i Usserød’.

Entré: voksne 40 kr. Børn og unge under 18 år gratis.

Udstillingen kan ses fra lørdag d. 13. april 2024 frem til oktober 2025.

april 13
, , ,