OKT43: Foredrag om Gestapo i Gilleleje 1943

25. oktober 2023 : 17:00 - 19:00

40 kr.

Kom til foredrag med museumsinspektør Søren Frandsen onsdag den 25. oktober.

Langt størstedelen af jøderne var i slutningen af oktober 1943 bragt til Sverige i god behold. Men hvad skete der med fiskerne og andre, der gjorde flugten mulig? Under oktober 1943 havde Gestapo fået øjnene op for, at der fra kysterne ved Gilleleje også blev transporteret modstandsfolk til Sverige. Det var medvirkende til at udløse terrorlignende tilstande fra Gestapos side i krigens slutfase.

Onsdag den 25. oktober kl. 17. i Kulturhavn Gilleleje.
Billetpris 40 kr. Biletter kan købes på gillelejebio.dk.

Jødernes flugt til Sverige i oktober 1943

Oktober 1943 handler om menneskeskæbner. Det var almindelige borgere som du og jeg, der pludselig fik krigen helt ind på livet. Jødernes flugt fra Gilleleje og omegn til Höganäs satte fokus på en samfundsgruppe, alle var enige om at hjælpe.

Vi mindes i oktober 2023 firs-året for jødernes flugt, der satte sig dybe spor både hos flygtningene og hos dem, der gjorde flugten mulig. Sammenholdet og den kristne grundholdning blev udfordret. Det er disse tanker, der er den røde tråd i de arrangementer Gilleleje Kirke, Gribskov Biblioteker, Kulturhavn Gilleleje, Munkeruphus, Gilleleje og Omegns Museumsforening og Museum Nordsjælland gennemfører i løbet af oktober måned 2023.

Oversigt over alle arrangementer på Gribskov Bibliotekernes hjemmeside og i pdf program for Oktober 1943.

Kurs mod friheden

Ny bogudgivelse ‘Kurs mod friheden’ af Søren Frandsen og Lennart Rasmusson. Bogen kaster nyt lys over Gilleleje under 2. verdenskrig, jødernes flugt til Sverige og det danske-svenske samarbejde i kampen mod nazismen.

25. oktober 2023
40 kr.