OKT43: Byvandring med scener fra flugten til Sverige

18. oktober 2023 : 17:00 - 18:00

Kom med på en guidet tur rundt i Gilleleje, hvor begivenhederne i oktober 1943 levendegøres.

Onsdag den 18. oktober kl. 17. – 18.
Mødested: Ankeret på hjørnet af Havnevej og Nordre Havnevej
Billetpris 75 kr. Opkræves før start på byvandringen. Entré til Skibshallerne – Museum Nordsjælland er inkluderet i prisen. Unge under 18 år gratis.

Jødernes flugt til Sverige i oktober 1943

Oktober 1943 handler om menneskeskæbner. Det var almindelige borgere som du og jeg, der pludselig fik krigen helt ind på livet. Jødernes flugt fra Gilleleje og omegn til Höganäs satte fokus på en samfundsgruppe, alle var enige om at hjælpe.

Vi mindes i oktober 2023 firs-året for jødernes flugt, der satte sig dybe spor både hos flygtningene og hos dem, der gjorde flugten mulig. Sammenholdet og den kristne grundholdning blev udfordret. Det er disse tanker, der er den røde tråd i de arrangementer Gilleleje Kirke, Gribskov Bibliotek, Gilleleje og Omegns Museumsforening og Museum Nordsjælland gennemfører i løbet af oktober måned 2023.

Oversigt over alle arrangementer på Gribskov Bibliotekernes hjemmeside og i pdf program for Oktober 1943..

18. oktober 2023
, , , ,