Foredrag: Landboreform eller moderne udbytning og politisk spin?

14. november 2018 : 17:00 - 18:00

Lokalhistorisk foredrag ved museumsinspektør og arkivleder Hans Jørgen Winther Jensen.

Kongerigets første landboreform blev ført ud i livet i Hørsholm i 1761 på det gods, som hørte til Hirschholm Slot. Og landets første mindesmærke for en landboreform blev opført i 1766 – også i Hørsholm.

Hør mere om baggrunden for reformen. Hvad var i det hele taget godset og dets fæstebønder? Var det fæstebøndernes økonomiske situation, der gjorde reformen nødvendig? Eller lå der andre motiver bag? Hvilken virkning fik reformen? Påvirkede den bøndernes produktion? Hvad fik godsets ejer, enkedronning Sophie Magdalene, ud af reformen? Hvad var den langsigtede virkning af reformen?

Mindesmærket for reformen – den såkaldte Stolberg-støtte – kaldes undertiden for Hørsholms frihedsstøtte, men er det en rimelig fortolkning af obelisken, der står ud for Museum Nordsjællands hovedbygning på Sdr. Jagtvej 2?

Gratis, men husk at bestille billet på Hørsholm biblioteks hjemmeside.

Billede øverst: Affotografering af C.W. Eckersberg maleri af sceneri ved Vesterport 1809. Maleriet ejes af Københavns Museum. I forgrunden ses et af de få samtidige troværdige billeder af datidens bønder. En hovedperson i foredraget.
Billede herunder: Udskiftningskort over Vallerød fra 1776.

14. november 2018
Begivenhed Kategori: