Foredrag: Bakkeselskabet Gilleleje Strandbakker

15. november 2018 : 19:30 - 21:00

strandbakkerne gilleleje

Museumsinspektør Søren Frandsen fortæller historien om Selskabet Gilleleje Strandbakker.

Når vi færdes på strandene og friarealerne vest og øst for Gilleleje tager mange det skønne naturområder som en selvfølge, men kun få tænker på, at Selskabet Gilleleje Strandbakker i 1918 blev stiftet på privat initiativ for at hindre en udstykning af området.

Staten satte i 1881 strandbakkerne øst for Gilleleje til salg. De blev købt af Interessentskabet Fabers Minde bestående af 28 beboere, der på denne måde sikrede sig, at de uofficielle rettigheder, de havde på arealet, blev respekteret af kommende private ejere.

Allerede i 1883 skrev Fabers Minde slutseddel på salg af strandbakkerne med arkitekt Carl Lendorf og dennes bror proprietær Alfred Lendorf fra København. En række juridiske problemer måtte imidlertid først ryddes af vejen, før handelen kunne gennemføres. Forløbet afspejlede kulturelle forskelle mellem den lokale befolkning og borgerskabet i København.

Efter 1900 blev Gilleleje oversvømmet af feriegæster, som ikke altid respekterede den private ejendomsret til strandbakkerne. Carl Lendorf opsatte pigtrådsafspærringer. Det blev mere og mere klart, at arealet måtte sikres til offentligt brug, og et lokalt initiativ blev iværksat for at opkøbe så stor en del af bakkerne som muligt.

Det medførte stiftelsen af Selskabet Gilleleje Strandbakker den 2. marts 1918. Carl Lendorf solgte ca. halvdelen af strandbakkerne til Selskabet Gilleleje Strandbakker, men først i 1983 blev hele arealet sikret til offentligt brug.

Strandbakkeselskabets motto har fra starten været ”Køb stranden Fri”. Det er gjort muligt gennem indtægter fra den årlige bakkefest, der første gang blev afholdt i 1919.

Vi ses i Det Gamle Posthus i Gilleleje – Flygelstuen. Gratis adgang.

15. november 2018
Begivenhed Kategori: