Foredrag: Kampen om Godset

7. november 2018 : 17:00 - 18:00

De fleste kender historien om Johann Friedrich Struensees og Caroline Mathildes famøse sommerophold på Hirschholm Slot. Hørsholmborgere vil formentligt også nikke genkendende til historien om Christian 6.s og Sophie Magdalenes opførelse af Hirschholm Slot og enkedronningens ophold på slottet.

Færre kender imidlertid til de hændelser, der gik forud for, at Hørsholm Gods blev krongods, og at Hirschholm Slot derfor overhovedet kunne bygges.

Kom til foredrag og hør om Corfitz Ulfeldt som ejer af Hørsholm, de dramatiske begivenheder i Hørsholm og omegn under Carl Gustav-Krigene, om rivaliseringen mellem landets to mest magtfulde kvinder i 1650’erne og hvordan et fredstaffel for den svenske kong Carl 10. Gustav på Frederiksborg Slot sikrede, at Hørsholm Gods blev krongods og livgeding for flere af enevældens dronninger.

Lokalhistorisk foredrag ved Kristoffer Schmidt, museumsinspektør, ph.d.

Foredraget er gratis, men pladsbilletter kan forudbestilles fra d. 17. oktober på Hørsholm Biblioteks hjemmeside.

7. november 2018
Begivenhed Kategori: