Kulturspot udstilling: Herlige heste

6. juli 2021 : 7:00 - 10. august 2021 : 21:00

Særudstilling i Kulturspot på Torvet i Hillerød

Museum Nordsjælland inviterer alle til at kigge forbi kulturspottet på Torvet i Hillerød, hvor museet har arrangeret en særudstilling hen over sommeren. Udstillingen rummer historier, billeder og arkæologiske fund, der alle kan relateres til heste og ridning i Nordsjælland.

Heste binder Nordsjælland sammen på kryds og tværs både nu og i fortiden. Siden slutningen af yngre stenalder for ca. 4.000 år har heste spillet en betydelig rolle, så langt tilbage kan vi med sikkerhed spore tæmningen af vildheste.

Lige siden har hesten været en fast del af samfundet, idet de både var betydningsfulde indenfor tro og trosudøvelsen, og samtidig udstrålede det rigdom og overskud at have en hest.

Udstillingen viser og fortæller om både arkæologiske og historiske fund, som i høj grad understøtter hinanden. De arkæologiske fund dækker bl.a. over hesteknogler fra affaldslag, der vidner om, at heste blev spist eller i hvert fald slagtet og parteret. Men vi kender også hesteknogler fra grave, fordi heste i nogle tilfælde blev dræbt i forbindelse med begravelsen – enten som en offerhandling eller ud fra en forestilling om, at den afdøde skulle have en hest med til dødsriget. Ellers kendes hesteknogler fra en række offerfund, formentlig fordi ofringer blev brugt til at kommunikere med guder eller naturkræfter på.

Hestekranier kendes også fra historisk tid, hvor de typisk findes under gulvene i diverse bygninger. Hvad baggrunden for disse handlinger oprindelig har været, fortaber sig i tågerne, og vi må derfor gætte på, at placeringen af hestehoveder under gulvene er rodfæstet i gamle offerforestillinger om hesten som et magisk, beskyttende dyr. Hestens rolle i religiøse sammenhænge hænger måske i nogen grad også sammen med asatroen. Fra 400-årene er der således flere mere eller mindre abstrakte billeder af en mand på en ottebenet hest, som menes at være Odin på hesten Sleipner. Ifølge den nordiske mytologi var Sleipners magiske betydning stor, fordi den kunne krydse grænsen mellem de levendes og de dødes riger.

Går vi længere op i tiden, så skriver især frederiksborghesten sig ind i historien. Frederik 2 (1534-1588) anlagde den kongelige stutteridrift på Frederiksborg. Interessen og arbejdet med hesteavl fortsatte med sønnen Christian 4 (1577-1648), men især i løbet af 1700-årene havde frederiksborghesten en glansperiode, eftersom hestene fra de Frederiksborgske stutterier blev anerkendte og berømte over hele Europa for deres ædle blod og deres skønne elegante former.

Udstillingen står på Torvet fra 6. juli til 10. august og er åben fra 7-21.

Kulturspot er et mobilt museum, der dukker op rundt omkring i Nordsjælland med forskellige små pop-up udstillinger. Den ombyggede container er piftet op i en opsigtsvækkende rød farve, så man ikke kan undgå at få øje på den ude i landskabet. Tanken er, at den ubemandede museumsenhed er åben og til rådighed, når folk har tid og lige kigger forbi.

Foto: Vægtlod fra middelalderen. Udformet som en hest. Fundet ved Søborg. Fotograf: Phillip Nørgaard.

Start:
6. juli 2021 : 7:00