Foredrag: Arkæologi og madhistorie – En kulinarisk rejse gennem tiderne

30. november 2023 : 19:00 - 20:00

I forbindelse med Museum Nordsjællands udstilling Ad Libitum – måltidet gennem 8000 år  har vi inviteret arkæobotaniker Sabine Karg til at holde et foredrag om måltidet gennem tiden.

Sabine Karg forsker i arkæologiske fund af brændt madskorpe, plantedele, pollen og forkullet korn, som alt sammen kan gøre os klogere på, hvad fortidens måltider har bestået af.

Foredraget har fokus på plantefund, som tit kan være det sværeste at identificere i de rester, som er bevaret i jorden, hvorimod knogler fra det kød, man har spist, tit kan ses med det blotte øje.
Vi ser på de mange informationer, fundene indeholder, og hvad de, ud over spisevaner, fortæller om vores forfædre og formødre samt om det skiftende klima og miljø i de sidste 6.000 år.

Sabine Karg er også forfatter til bogen ‘En Kulinarisk Rejse Gennem Tiderne’ om fortidens mad – inklusive opskrifter, som det vil være muligt at købe til særpris efter foredraget.

Dato: torsdag d. 30. november kl. 19.

Pris: Billetter koster 50 kr. inkl. entré til udstillingen, der kan opleves inden foredraget fra kl. 18. Billetter kan købes på Nationalparkbooking. Der er 20% rabat for medlemmer af museumsforening – rabatkode: nomus.

Sted: Elværket, Frederiksgade 11, Hillerød.

30. november 2023
, , ,