Forårstur med arkæologerne: Trolden, kirkelammet og helligkilden

16. maj 2021 : 14:00 - 15:00

50 kr.

Hvordan var det nu lige det gik til, da Nødebo Kirke fik sin placering? Hvorfor er Magdalene kilde en helligkilde? Og hvorfor blev trolden egentlig så vred?

Det og meget andet kan man høre om, når arkæolog Mette Palm fra Museum Nordsjælland åbner en dør på klem til en anden virkelighed. En virkelighed, hvor man troede på Gud og Jesus – men i hemmelighed også var overbevist om, at der stadig levede trolde, og at kirkelammet viste sig for dem, der snart skulle dø.

Arrangementet består af to dele: en fælles fortælling på ca. ½ time om tro og overtro ved Nødebo Kirke. Derefter kan man tage på jagt efter troldens sten på egen hånd. Det sker i Gribskov og foregår enten på gåben eller cykel. Der vil blive udleveret et kort til de tilmeldte, så man kan finde vej. Der er omkring 1,8 og 2,4 km fra Nødebo Kirke til de to steder med troldesten.

Hvem: Arrangementet er henvendt til børnefamilier, men alle andre er også meget velkomne.

Tid og sted: søndag d. 16. maj kl. 14 på P-pladsen ved Nødebo Kirke. Stil gerne bilen et andet sted, da vi skal være på p-pladsen med afstand.

Pris og tilmelding: Det koster 50 kr. pr. husstand at deltage. Tilmeldingen sker på mail til post@museumns.dk. Oplys hvor mange voksne og børn I kommer, så vi kender antallet af deltagere af hensyn til coronarestriktionerne.

I tilfælde af aflysning: Der tages forbehold for eventuelle coronarestriktioner, som med kort varsel kan ændre ved, hvor mange man må forsamles. Hold dig derfor opdateret på museets hjemmeside eller på Facebook.

Vil du vide mere om tro og overtro kan du besøge årets særudstilling i Elværket i Hillerød ‘Døre til en anden virkelighed – tro og overtro i fortiden’. Der er både noget for voksne og for børn.

Udstilling: ‘Døre til en anden virkelighed – tro og overtro i fortiden’

Museum Nordsjælland byder velkommen både indendørs og udendørs med en ny arkæologisk udstilling ‘Døre til en anden virkelighed – tro og overtro i fortiden’ og med en række forårsture ud i landskabet. Udstillingen i Elværket Hillerød åbner tirsdag 4. maj.

Hvor udstillingen præsenterer genstande og temaer, der har relation til den fortidige religiøse forestillingsverden, er forårsturene i højere grad knyttet til de originale steder i landskabet, hvor disse fortidige trosforestillinger er foregået. Det er forbundet med en særlig stemning og oplevelse at komme ud i landskabet og ved selvsyn tage fortidens spor i øjesyn og opleve historiens vingesus.

Turene går til specifikke steder rundt om i Nordsjælland, hvor man endnu kan se og opleve elementer, som på den ene eller anden måde kan knyttes til udstillingens temaer. Turene kan opleves selvstændigt, som en kærkommen lejlighed til at besøge steder i naturen, hvor man måske ikke selv tager forbi til hverdag, eller som et supplement til et besøg i udstillingen.

Turene er for alle, men flere af turene kræver dog, at man er habilt gående og da det foregår udendørs, må påklædning og fodtøj afstemmes efter vejret.

16. maj 2021
50 kr.