Marts 2024, Det blev en pige!

En ny naturvidenskabelig metode har givet mulighed for at kønsbestemme et ca. 5 årigt barn fra ca. 5500 f.Kr. fra Nivå til at være en pige.

Stenalderjægere ved Nivå

I 1994 foretog det daværende Hørsholm Egnsmuseum, nu Museum Nordsjælland, en udgravning af flere grave fra Nivå. Disse grave stammer fra den sidste del af jægerstenalderen. Gravene var anlagt meget nær ved den daværende fjordarm, og vi skal da forestille os et stenaldersamfund, der har levet af fjordens rige muligheder. En af gravene, som dengang vakte opsigt, var en meget velbevaret barnegrav. Intet i graven kunne indikere barnets køn, og selvom man almindeligvis er meget forsigtig med at kønsbestemme barneskeletter, blev barnet alligevel vurderet til at være en dreng, og er derfor kaldt Nivådrengen.

Nivåbarnet

For nylig har man udviklet en metode til forholdsvis let at kunne kønsbestemme skeletter på baggrund af prøver fra tandemaljen. Heri er indlejret de såkaldte peptider, som er kønsspecifikke aminosyrer. Prøverne kræver ganske lidt materiale, og da tandemalje er det sidste, der forgår, giver det mulighed for at kønsbestemme en grav, selvom der ikke er ret materiale bevaret. Potentialet er anset for stort i forhold til at få kønsbestemt grave uden dyre aDNA prøver eller i situationer, hvor aDNA ikke er muligt. Og det betyder også, at børn nu kan kønsbestemmes, hvilket ikke før har været særligt sikkert, da skelettet endnu ikke udviser kønsspecifikke træk.

Nivåbarnet er det første barn metoden er testet på, og det viser sig nu at være en pige. Det er fantastisk at vi nu ved det med sikkerhed og, at vi nu har fået en mulighed for at kønsbestemme andre gravlagte børn fra oldtiden.

Ad Libitum – Elværket Hillerød

Fra lørdag 23. marts vil en ansigtsrekonstruktion af Nivåpigen kunne ses i Museums Nordsjællands udstilling Ad Libitum – måltidet gennem 8000 år., sammen med historierne om, hvad hun har spist i sit korte liv. For blandt de analyser, der er foretaget af pigen, er også en række analyser af hendes kostvaner. Og da vi nu nærmer os påskeferien er der også mulighed for at tage børnene med i udstillingen for at opleve Nivåpigen og de lege, som vi forestiller os, at hun kunne have underholdt sig med. I stenalderens levede man på naturens betingelser og derfor indgik naturen også i alle livets forhold, formentlig også legene.

Så benyt lejligheden til at besøge Elværket Hillerød og oplev Nivåpigen helt tæt på.