Januar 2024, Hørsholms historie på 60 minutter

Hørsholmarkivet byder på spændende tidsrejse gennem 2000 år

Vil du kende de 10 vigtigste begivenheder, der har formet dit lokalområde? Så er det nu, du har chancen. Den 25. januar holder historiker Anders Dalsager fra Hørsholmarkivet spændende foredrag om Hørsholms, Usserøds, Rungsteds og Vallerøds fascinerende fortid.

Din lokalhistorie på en time, torsdag d. 25. januar, Hørsholm.

‘Hørsholm kommunes område er pakket med fascinerende historie. Lige fra fortællinger om nybyggere i jernalderen over kongers, dronningers og borgmestres skabelse af slotte og byer’, udtaler Anders Dalsager.

Han fortsætter: ‘I foredraget er der dog lagt et skarpt benspænd: Det skal tage en time, og ved hjælp af fortællinger, fotos og film vil jeg fortælle om de vigtigste begivenheder, der har skabt og omskabt byerne og naturen i lokalområdet.’

Anders Dalsager er en erfaren foredragsholder, og ved arrangementet vil han sætte lys på både høj og lav igennem tiderne – og fremvise nogle af de mest spændende dokumenter og genstande fra Hørsholmarkivet og Egnsmuseet. Det vil give alle en god viden om skjulte og kendte sider af lokalområdets historie.

Hele arrangementet foregår i et samarbejde mellem Hørsholmarkivet, der er del af Museum Nordsjælland, og så FOF Nordsjælland.

Foredraget foregår i den forbindelse i præstegårdens hyggelige konfirmandstue, der er stillet til rådighed til lejligheden.

Anders Dalsager er historiker fra Københavns Universitet og har siden juni været leder af Hørsholmarkivet. Foto: Museum Nordsjælland.

Hørsholm-områdets historie

Hørsholmarkivet og FOF Nordsjælland inviterer til en række spændende ture og foredrag i 2024.

Hørsholm-området er blandt landets smukkeste egne. Og så gemmer den på noget af den mest spændende Danmarkshistorie. I en række af foredrag og vandringer får du serveret fascinerende fortællinger om de konger, dronninger, bønder og borgmestre, der formede Hørsholm og omegn.
Det sker i selskab med dygtige historikere fra Hørsholmarkivet og Museum Nordsjælland, der bringer dig tæt på fortiden – og gør dig hjemmevant i dit lokalområdes historie.

Det er både muligt at booke plads på enkelte af arrangementerne – eller at få mængderabat ved at booke hele pakken. Uanset hvad du vælger, kommer du tæt på de historiske spor og fortidige begivenheder, der gemmer sig i Hørsholms, Rungsteds, Usserøds og Vallerøds bygninger, veje og naturområder.

Kend din Hørsholm historie – 6 foredrag og byvandringer.

Din lokalhistorie – på en time, torsdag d. 25. januar.

Hørsholm: Byen ved slottet, tirsdag d. 27. februar.

Folehaveskov – historiens grønne skatkammer, tirsdag d. 16. april.

På besøg hos arbejderne: Fabrikker og arbejderboliger i Usserød, torsdag d. 30. maj.

Rungsted: Fiskerlejet, der blev ferieparadis og villaområde, torsdag d. 13. juni.

De skabte nutidens Hørsholm, torsdag d. 27. juni.