April 2023, Fransk TV program besøger Hørsholm Egns Museum

Det franske TV program Secrets d’Histoire besøgte Hørsholm Egns Museum og lavede optagelser til deres nye dokumentar om dronning Caroline Mathilde, Kong Christian d. 7 og Struensee. Vært i programmet er Stéphane Bern – et kendt ansigt i Frankrig og ekspert i de europæiske kongefamilier.

I de historiske rammer fortalte Ida Rosenstand Klahn, afdelingschef for Nyere Tid, om lægen J. F. Struensee og den unge dronning Caroline Mathilde, der i sommeren 1771 udlevede deres kærlighedsaffære, samtidig med at Struensee reformerede landet efter oplysningstidens idealer.

På Hørsholm Egns Museum var den permanente udstilling om Hirschholm Slot og Trykkefrihedstiden 1770-73 ramme for optagelser og Secrets d’Histoire havde mulighed for at filme genstande og inventar fra det nedrevne Hirschholm Slot.

Derefter forsatte historien i slotshaven, hvor Hirschholm Slot lå. Ida Rosenstand Klahn fortalte om livet på slottet og sommeren 1771. Til sidst besøgte filmholdet Hørsholm Mølle, hvor modellen af Hirschholm Slot giver indtryk af slottet, der blev kaldt ‘Nordens Versailles’

Programmet bliver vist på channel France 3 som er et af Frankrigs mest populære tv-programmer med et seertal på 2,5 millioner.

Museum Nordsjælland siger tak for besøg og muligheden for at fortælle denne spændende del af Hørsholms historie til Secrets d’Histoire og et fransk publikum.

Besøg Hørsholm Egns Museum og se de permanente udstillinger og aktuelle særudstilling om tegneren Karoline Stjernfelts prisbelønnede tegneserie ‘I morgen bliver bedre’ om Struensee, Caroline Mathilde og Christian 7.