Juni 2023, Æbelholt Kloster rejser sig på ny

Ruinerne af Æbelholt Kloster har fået nyt liv. Med en tablet i hånden kan du nu se klosterets bygninger rejse sig fra støvet. Som resterne af klosteret i dag ligger spredt i området, syner de ikke af så meget, men engang var Æbelholt Nordens største Augustinerkloster. Klosteret var faktisk en hel lille landsby med kirke, vandmølle og værksteder.

Museum Nordsjælland lancerer fra 1. juli en ny oplevelse, når du besøger Æbelholt Klostermuseum. Med en entrébillet i hånden kan du låne en tablet med ud i ruinterrænet. Et digitalt kort leder dig hen til fire forskellige punkter, hvor du kan afspille en kort filmsekvens, som viser, hvordan de imponerende bygninger tog sig ud, mens du hører om klosterlivet. Du kommer også på besøg i klostergården og træder indenfor i det storslåede kirkerum.

Det er grafiker Morten Hansen fra firmaet Vixion, der sammen med Museum Nordsjælland har skabt den nye rekonstruktion af Æbelholt. Vi kender klosterets grundplan og byggematerialerne fra tidligere arkæologiske udgravninger, men hvordan bygningerne egentlig tog sig ud, vides ikke med sikkerhed. Alligevel er rekonstruktionen langt fra rent gætværk, for Augustinermunkene havde bestemte skabeloner eller regler for, hvordan klosteret var indrettet. Der findes også bevarede Augustinerklostre andre steder i Europa, og dem har museet og grafikeren også skelet til under arbejdet.

Mange vil nok nikke genkendende, når de hører fortællingerne om Æbelholt Kloster – det er nemlig Preben Lund, kendt fra DR´s radioavis, der har lagt stemme til.

Æbelholt Kloster blev grundlagt omkring 1175 og nedrevet midt i 1500-tallet, kort tid efter reformationen. I modsætning til traditionelle munke, var Augustinerordenens munke meget udadvendte. Munkene indgik i lokalbefolkningen og lærte fra sig. Klosteret behandlede også sygdomsramte medmennesker og fungerede som Nordsjællands første storhospital. Klosteret havde begravelsesret, og under de arkæologiske udgravninger blev der fundet mere end 1100 gravlagte skeletter, mange af dem med sygdomstegn. Man kan møde nogle af de gravlagte i klostermuseets udstilling.

Besøg Æbelholt Kloster

Frem til 13. august har Æbelholt Klostermuseum åbent hver dag kl. 12-16, undtagen mandag.