April 2024, PH genoplives på Hørsholm Egns Museum

Ny særudstilling bringer publikum tæt på samfundsrevseren Poul Henningsen

Lørdag d. 13. april vender Poul Henningsen tilbage til livet. Fra den dag kan publikum se Museum Nordsjællands særudstilling ‘PH – Uromager i Usserød’. Den går tæt på arkitekten, lampemageren og samfundsrevseren, der boede i Usserød frem til sin død i 1967. Dermed kan alle opleve mennesket, der var med til at forme det Danmark, vi kender i dag.

Tæt på PH’s hjemmeliv og kampe

I udstillingen kan publikum ikke alene komme tæt på Poul Henningsens – PH’s – hjemlige liv i Usserød, der var fyldt med skrivning, kreativitet og kendte gæster. De besøgende kan også opleve, hvordan PH i de sidste årtier af hans liv kastede sig ud i store kampe i offentligheden: For børns rettigheder, for bedre forbrugeroplysning og mod popmusik.

130 år og stadig levende

Museumsinspektør Ida Rosenstand Faurholdt udtaler, at museet har lavet udstillingen af to grunde.
– ‘Dels fordi PH i år fylder 130 år. Og dels fordi hans trods sin alder er et menneske, vi aldrig rigtig bliver færdige med. Hverken i Hørsholm-området eller i resten af verden.’

Og hun fortsætter:
– Som arkitekt skabte PH lamper, møbler og drager. Som revyforfatter skabte han underholdning og eftertanke. Og som debattør og Usserød-beboer skabte han nytænkning, furore – og irritation. Samtidig var han fuld af modsætninger. Han ville frigøre mennesket ved at gøre verden moderne. Men da det moderne forbrugersamfund opstod, mente han, at det skabte ufrihed og åndløs pop.’

Både for børn og voksne

Udstillingen rummer både oplevelser for børn og voksne, da museet har opbygget et børneværksted i et af dens rum. Her kan alle prøve at lave de drager og lamper, som PH var berømt for. Med arkitektens egne, kyndige vejledninger som rettesnor.

Besøg Hørsholm Egns Museum og se udstilling ‘PH – Uromager i Usserød’.

Udstillingen kan ses fra lørdag d. 13. april 2024 frem til oktober 2025.

PH ved skrivemaskinen i Usserød med hustruen Inger, 1960’erne. Foto: PH’s arvinger.