April 2024, Fortiden møder fremtiden i Favrholm

Kristeligt Dagblad har talt med arkæolog og museumsinspektør Pernille Pantmann om den nye bydel Favrholm syd for Hillerød.

Læs om ‘Hillerøds vugge’ –  de arkæologiske fund og hvordan arkæologernes viden om Favrholms forhistorie er brugt i byudvikling.

– ‘I arbejdet med at udvikle Favrholm har vi grebet visse ting anderledes an. Vi har blandt andet faciliteret årlige bygherremøder, hvor alle bygherrer kunne mødes, blive bekendt med hinandens projekter og drøfte på tværs af de enkelte parceller for netop at sikre en helhed. Her kom arkæologien ind som et spændende element, man kunne skabe en fælles fortælling ud fra’, siger konsulent Karin Juhl fra Hillerød Rådhus.

Find hele journalist Benjamin Krasniks artikel Fortiden møder fremtiden i Favrholm: Fund gør det muligt at skrive nye kapitler i danmarkshistorien i Kristeligt Dagblad (paywall).

Vil du vide mere om Favrholm?

Kom til den officielle åbning af Den Grønne Kile i Favrholm, torsdag d. 6. juni: Indvielse af Den Grønne Kile og Favrholm Tidsrejse.

Mød Museum Nordsjællands arkæologer kl. 16 -18. Se fund fra området og hør historier fra fortiden i Favrholm. Prøv Favrholm Tidsrejse – gå på opdagelse i fortid, nutid og fremtid.

Hestefigur. Foto: Philip Nørgaard.