Hos købmand Toft

Af fhv. museumsinspektør Lisbet Hein

I 1950’erne var der ingen store butikscentre i Hørsholm – men til gengæld masser af mindre forretninger. Hovedgaden var Hørsholms centrale forretningsstrøg, men langt fra det eneste.

Dagligvareforretningerne lå i klynger i alle kommunens kvarterer: I det centrale Hørsholm helt fra den nuværende Gl. Hovedgade i syd til Hørsholm Klædefabrik i nord. På Kohave Allé (i dag Rungstedvej), langs Usserød Kongevej omkring Amsterdam Kro (hvor vi i dag finder Kongevejscentret), i Usserød omkring Bloustrødvej og i Vallerød omkring Vallerødgade/Bolbrovej.

Pennehave var et betydeligt forretningsstrøg, med et stort udvalg, der supplerede butikkerne i kvarteret ved Rungsted Station. I ‘Svinget’ på hjørnet af Rungstedvej og Strandvejen lå en stor købmandshandel foruden en mindre få hundrede meter derfra på Strandvejen.

Kikker man i telefonbogen for 1950, ser man oplistet 20 selvstændige købmandsforretninger i Hørsholm Kommune, 10 grønthandlere, 9 slagtere, 7 bagere (med i alt 9 udsalg), 3 ismejerier og 2 osteudsalg. Også forretninger, der ikke handlede med fødevarer, var der rigeligt af, f. eks. 8 manufakturhandlere, 7 skobutikker/skomagere, 5 isenkræmmere og 5 radioforretninger.

Købmand Tofts forretning i Hovedgaden 49, 1959. Hørsholm Lokalarkiv.

Blandt købmandsforretningerne var det nok købmand Toft i Hovedgaden 49, der var den førende. Det var en stor forretning, med et godt udvalg og personlig betjening af kunderne. Men det var også en korn- og foderstofforretning, der handlede med gårdene på egnen.

En kunde bliver betjent hos købmand Toft, 1959. Hørsholm Lokalarkiv.

Læs mere om

I Hørsholm Egns Museums årbog for 2012 kan man læse Henning Christensens erindringer fra hans tid som lærling hos købmand Toft i årene 1948 – 53.

Tags: , ,