Åbent hus: Arkæologisk udgravning i Ullerødbyen

20. oktober 2016 : 14:00 - 16:00

Se arkæologerne arbejde i efterårsferien – torsdag d. 20. oktober fra kl. 14-16. Du kan se udvalgte fund og komme med på rundvisninger kl. 14 og 15.

Mødestedet er ved skurvognen på Moseholmsvej 8 i Hillerød.

Spændende fund i Ullerødbyen

I den nordlige del af Ullerødbyen, nær motortrafikvejen, graver arkæologer fra Museum Nordsjælland i disse uger på livet løs. Der udgraves på to meget forskellige arealer samtidigt.

På det ene areal udgraves et tykt affaldslag fra den tidlige del af bondestenalderen, dvs. at affaldslaget er ca. 5500 år gammelt. Det indeholder smukt dekoreret keramik og mange forskellige redskaber af flint, heriblandt økser, pilespidser og knive.

På det andet areal udgraves en boplads med flere gårde, som har været beboet i jernalderen, dvs. i tiden fra omkring år 0-400 e.Kr.

arkæologisk udgravning Ullerødbyen

Stolper efter jernalderhus markeret med malerpinde og stokke

20. oktober 2016
Begivenhed Kategori: