Hvad ved vi om den forsvundne landsby

20. oktober 2016 : 19:00 - 21:00

Tisvilde Hegn er kendt for sine skovlandskaber og sit bakkede terræn, der mange steder skjuler store sandklitter dannet i 1500-tallet under sandflugten. Ved den lejlighed blev landsbyen Torup totalt lagt øde. De sidste gårde måtte fraflyttes o. 1600. Siden har resterne af byens 12 gårde og 4 huse ligget skjult under ca. en meter flyvesand. En af gårdene blev imidlertid genfundet for ca. 50 år siden og udgravet under ledelse af nuværende formidlingschef i Museum Nordsjælland Søren Frandsen. Resultaterne var epokegørende, fordi det endnu ikke noget sted på Sjælland var lykkedes at afdække en så godt bevaret gårdtomt fra 1500-tallet.
Undersøgelserne af Torup fortsatte gennem årene under ledelse af Gilleleje Museum og blev videreført af Museum Nordsjælland fra 2014, hvor museumsinspektør Kjartan Langsted har ledet arbejdet.
Foredraget vil forme sig som en dialog mellem Søren Frandsen og Kjartan Langsted om alle de mange spændende resultater og aspekter, der er kommet ud af undersøgelserne.

20. oktober 2016
Begivenhed Kategori: