Middelalderens mad – øl, grød og salte sild

25. oktober 2016 : 15:30 - 16:30

Man hører ofte udtrykket ”Du er, hvad du spiser”, og set med en arkæologs øjne passer det langt hen ad vejen: Mad og fødevareproduktion oplyser meget om, hvem vi er, og hvordan vores liv er. I foredraget fortæller museumsinspektør Mette Palm, hvad vi ved om mad i middelalderen, og hvor vi har oplysningerne fra.

Foredraget tager udgangspunkt i de arkæologiske undersøgelser af to middelalderlige landbebyggelser i Niverød og Jonstrup. Udgravningerne og de naturvidenskabelige undersøgelser har givet nye og spændende informationer om fødevareproduktion og måltider på landet. Desuden vil skriftlige kilder og kalkmalerier belyse dagens emne.

Gratis – men husk billet!

Arrangement er gratis, men billetter skal hentes på forhånd, enten på bibliotekets hjemmeside eller på biblioteket i den betjente åbningstid, mandag-fredag kl. 11-18 og lørdag kl. 10-14.

25. oktober 2016
Begivenhed Kategori: