Udstilling: Glimt af hverdagen

30. marts 2019 : 11:00 - 15:00

Arkæologisk særudstilling i Elværket, Hillerød

Når arkæologerne er ude at grave i den nordsjællandske muld, er det typisk fund fra hverdagen, de finder.

Hverdagen er noget, alle kan nikke genkendende til, og udstillingen viser, at der ikke er så langt fra oldtidens hverdag, til den vi oplever i dag. Hvad enten det er stenalderjægeren fra Søborg, jernalderbonden fra Hillerød eller renæssancemølleren ved Favrholm.

Udstillingen rummer et bredt udvalg af nye fund, blandt andet uroksekranierne, der blev nedlagt for 10.500 år siden i kanten af Søborg Sø. Fra jernalderen stammer det fint dekorerede lerkar – som gemmer på historien om et måltid, der ikke lykkedes.
Smukke perler fra både bondestenalderen og jernalderen kan også nærstuderes i udstillingen. Én af perlerne er desuden blevet fremstillet som bolcher, der kan købes i museumsbutikken.

Entré

20 kr – gratis under 18 år.

30. marts 2019
,