Historisk værkstedsdag: Gribedyr og Ormeslyng – smykkeværksted

30. marts 2019 : 11:00 - 14:00

I germansk jernalder og vikingetiden dekorerede man med de mest imponerende motiver og mønstre: gribedyr som holder på sig selv, slanger der slynger sig og bider hinanden, masker og fugle samt flettede borter. Man har brugt motiverne på stort set alt: smykker, tekstiler, våben, skibe, runesten, bygninger mm.

Der vil på værkstedsdagen være en lille udstilling af genstande udsmykket med bl.a. vikingetidens dyrestile, som du kan blive inspireret af.

I det Historiske Værksted kan du prøve at lave en broche eller køleskabsmagnet med gribedyr eller ormeslyng fra vikingetiden. Du også vælge at lave et vedhæng med maskemotiv eller dekorere en fuglefibel (en dragtnål med fuglemotiv).

Vi arbejder i cernit, som bliver hærdet i en ovn. Alle ting færdiggøres med en brochenål, magnet eller lædersnor. Underviserne er arkæologer på Museum Nordsjælland og ved en masse om jernalderens og vikingetidens motiver.

Tid: Lørdag d. 30 marts, kl. 11-15 – løbende

Varighed: ca. ½-1 time + ½ time til hærdning

Pris: 20 kr. for et kit med materialer til en broche, en fuglefibel, en køleskabsmagnet eller et vedhæng

Entre: Børn og unge under 18 gratis. Voksne 20 kr. (Årskort til alle museets udstillinger 70 kr.)

Alder: Fra ca. 6 år. Børn under 12 ifølge med en voksen. Voksne er også velkomne til at deltage med eller uden børn.

Gratis parkering bag museet. 10 minutters gang fra S-tog. Der er adgang for kørestole i udstilling og værksted.

Den Arkæologisk særudstilling i Elværket ‘Glimt af hverdagen‘ har åbent fra kl. 11-15.

30. marts 2019
,