Foredrag Gilleleje: Tro og overtro i fiskersamfund

24. januar 2018 : 19:30 - 21:00

Museumsinspektør Søren Frandsen holder foredrag onsdag d. 24 januar, kl. 19.30. Sognegården i Gilleleje.

Troen har altid spillet en stor rolle blandt fiskersamfund ikke mindst i Gilleleje. Ved siden af det kristne budskab eksisterede en lang række historier om hekse, spøgeri og nissetro. Historier der blev fortalt i fiskerfamilierne, når man i skumringen sad ved aftensbordet eller senere på aftenen i tranlampens skær.

Der var råd om, hvordan man skulle få god fangst i sildefisket – årets mest betydningsfulde fiskeri, men der var også råd om situationer, der skulle undgås. Eksempelvis når man var på vej til stranden med sine garn. Mødte man bestemte ældre koner kunne man ligeså godt gå hjem igen, for så ville fiskeriet mislykkes.

Foredraget er gratis og der er ingen tilmelding.

24. januar 2018
Begivenhed Kategori: