Foredrag: Heibergsommeren 1832

12. december 2017 : 16:00 - 17:00

Tegningen af Carl Thomsen

Lisbet Hein, fhv. museumsinspektør, holder foredrag tirsdag d. 12. december.

I 1832 tilbragte tre af guldalderens centrale kulturpersonligheder deres sommerferie i Hørsholm. Det var dramatikeren Johann Ludvig Heiberg, hans unge kone, skuespillerinden Johanne Louise Heiberg samt parrets gode ven, digteren Henrik Hertz. Også Johann Ludvig Heibergs mor, forfatterinden Thomasine Gyllembourg, tog med til Hørsholm.

Opholdet kom til at sætte sig spor i litteraturen, bla. skrev Hertz digtet ”Posthuset i Hirschholm”, der giver en fin skildring af en nat i den lille by. Lisbet Hein fortæller om gruppens ophold på egnen og om det lokalsamfund, den i sommerens løb blev en del af.

Foredraget er arrangeret af Hørsholm Bibliotek og Museum Nordsjælland.

Tilmelding er nødvendig – gratis billetter skal bestilles gennem Hørsholm Bibliotek – tlf: 4849 5750 – mail: horsbib@horsholm.dk

12. december 2017
Begivenhed Kategori: