Historisk Værkstedsdag: Stjertpotter og Jydepotter

27. april 2019 : 11:00 - 14:00

Kr. 20

Stjertpotter og jydepotter er begge udstyret med tre ben, så de kan stilles direkte på ildstedet og opvarmes nedefra. Stjert betyder ”hale” og er navnet på det håndtag, som stjertpotterne er udstyret med. Stjertpotterne har fungeret på samme måde som vore dages kasseroller, der nemt kan tages af varmen.

I keramikværkstedet har vi ler og redskaber klar, så du selv kan lave en stjertpotte eller jydepotte. Krukkerne bliver lavet i pølseteknik, og du vil kunne få hjælp og inspiration i værkstedet. Underviserne er arkæolog på museum Nordsjælland og ved derfor en masse om oldtidens keramik.

Praktisk: Man kan god blive lidt snavset af at arbejde med ler, så tag praktisk tøj på.

Tørring: Krukken skal tørre langsomt, så den ikke revner. Læg f.eks. en tynd affaldspose løst hen over. Det kan være svært at transporter en nylavet krukke hjem uden at den går i stykker eller bliver skæv. Derfor er du velkommen til at lade krukken tørre på museet og først hente den lørdag d. 25. maj, hvor det Historiske Værksted holder åbent næste gang.

Brænding: Museet har desværre ingen mulighed for at brænde krukkerne, så de kan ikke tåle vand.

Starttidspunkt:  Løbende fra kl. 11-14

Varighed:  ca. 1 time

Alder:  Fra ca. 5 år. Børn under 12 ifølge med en voksen.

Voksne er velkomne til at deltage med eller uden børn.

Arkæologiske udstilling i Elværket er åben kl. 11-15

Adgang for kørestole i udstilling og værksted.

Gratis parkering bag museet. 10 minutters gang fra S-tog.

27. april 2019
Kr. 20