Udstilling Kulturhavn Gilleleje: Søren Kierkegaard – mellem himmel og hav

24. april 2019 : 16:00 - 23. juni 2019 : 20:00

Søren Kirkegård

Udstillingen ‘Søren Kierkegaard – mellem himmel og hav’ åbner i Kulturhavn Gilleleje på 1. sal, den 1. april kl. 16. Udstillingen har åben i Gilleleje Biblioteks åbningstid frem til 1. juni.

Udstillingens baggrund er den 22-årige Søren Kierkegaards besøg i Gilleleje i sommeren 1835, hvor han boede på Gilleleje kro.

Den 1. august sad Søren Kierkegaard på Gilbjerget og filosoferede over tilværelsen og sig selv. Stilheden i naturen fik stor betydning for hans liv. Søren Kierkegaard udtrykte dette i sin dagbog.

Søren Kierkegaard – mellem himmel og hav er et nedslag omkring den omfangsrige produktion af bøger, dagbogstekster og artikler i al almindelighed, som han udgav indenfor en kort periode i litteraturhistorien.

Udstillingens nedslag bevæger sig omkring Søren Kierkegaards nedskrevne indtryk i forbindelse med hans besøg i Gilleleje.

Det er tekster om naturen, eksistens og hvad Søren Kierkegaard forskere har skrevet om hans indtryk i Gilleleje, der førte til bevidstheden om hvilken retning hans fremtidige studier og hans opfattelse af kristendommen skulle tage.

Søren Kierkegaard – mellem himmel og hav viser sider af Søren Kierkegaard gennem udstillede tekster og bøger. Kierkegaards forfatterskab præsenteres i to dele. Der vises eksempler på det pseudonyme forfatterskab og det øvrige forfatterskab med hans egen underskrift.

Derudover er der eksempler på Søren Kierkegaard forskeres udgivelser. Der er desuden muligheden for at lytte til oplæsning af 7 forskellige tekster, hvortil der er underlagt musik og reallyde, der relaterer sig til tekstindholdet.

Gilleleje Bibliotek etablerer ekstraordinært udlån af Søren Kierkegaard værker. Søren Kierkegaards samlede værker udstilles i biblioteket. Ligeledes uddeles ‘Kulturelle ringveje – Græsted Gilleleje’ så langt oplaget rækker. Heri er beskrevet detaljerede turforslag i og omkring Gilleleje.

Søren Kierkegaard – mellem himmel og hav er etableret i samarbejde mellem Museum Nordsjælland, Gilleleje Bibliotek, Gribskov Arkiv, Lis Møller Jørgensen, der repræsenterer Søren Kierkegaard Kredsen, og Erling Bevensee, der står for produktionen af de 7 fortællinger.

Start:
24. april 2019 : 16:00